23 Haziran 2018 Cumartesi

2018 MAYIS - HAZİRAN ÇALIŞMALARIM

1 MAYIS 2018 SALI İşçinin, emekçinin bayramı kutlu olsun. Yaklaşık üç haftadır arılarda yoğun mesai yapmaktayım. Gelişen arıların kovanları değiştiriliyor ve kat veriliyor.
28 ve 29 nisan günleri hafta sonuna denk geldi. Pazartesi öğleden sonra boş ve bugün tatil... Bu sürede çok iş yaptım. Bütün kovanlarımı kontrol etme şansı buldum. Yavru üretimini artıran kovanlardan birkaçında sorun görüldü. Bu kovanlarda anaarının yumurtlaması engellendi. İki üç kovan yeterli gelişme gösteremedi. Anaları yaşlı ya da sorunlu olmalı. Analarının değiştirilmesi için hazırlıklar yapıldı.
2- 8 MAYIS 2018 TARİHLERİ ARASI
22 Nisan tarihinde anasız kalan 3 kovana verdiğim anaarı yüksüklerinden ikisi çıktı. Birindekinin anaarısı çıkmadığı gibi kovanın arısı nerdeyse bitmiş.
4 MAYIS 2018 CUMA Baraj kıyısındaki arılara gidildi. Bir tanesinin arıları uçuş tahtasının iki yanına teke sakalı gibi çıkıp salkım yapmış. Üçüncü katı verdim gitti.


İLK OĞUL Bu gün ( 8 mayıs salı ) yılın ilk oğulu erik ağacındaki sepete konmuş, iki çerçevelik bir oğul.
 

8 mayıstaki kontrolde iki anaarının da yumurtladığı görüldü.
Bu arada ortalık çok kurak gidiyor. 28 Marttan beri yağmur yok. Nisan ayı hem kurak hem de çok sıcak geçti.
Anaarısız bırakılan kovanlarda yapılan anaarı yüksükleri temizlendi. Artık kendilerinden anaarı yapma şansı kalmadı.

9 Mayıs 2018 ÇARŞAMBA Hava parçalı bulutlu, yağmur beklentisi var. İkindi saatlerinde arılık. Arılık kontrol edildi. Oğul yok. Birkaç gündür asmalara bakmamıştım. Yaprakların çoğu burkularak kurumuş, buruşmuş, üzüm salkımları kalmış. Biraz inceleyince yeşil kanatlı sinek gibi bir böceğin yaprak saplarını kemirdiğini gördüm. Köydeki eve gidip motorlu sırt pompasını aldım ve böcek ilacını hazırlayıp atmaya başlarken akşam saat 20.00 sıraları üstümdeki kara buluttan yağmur yağmaya başladı. Pompadaki ilacı bitirdim ama bu arada biraz ıslandım ve bulut doğuya doğru yağmuruyla birlikte kayıp gitti.  Geceleyin biraz yağmur çiselemiş, yetersiz..

10 MAYIS 2018 PERŞEMBE  Kapalı bir havayla uyandım. Öğleden sonra epey yağmur yağdı.

11 MAYIS 2018 CUMA İş çıkışı arılık...Hava bulutlu...  Dünkü yağan yağmur arılığın olduğu mevkide fazla değil. Toprağa 2-3  santim kadar işlemiş. Arılıkta bir tur attım, arılarda yapacak işim yok. Arı kuşları sinir bozucu bir şekilde ötüyorlar. Tam da anaarıların çiftleşme zamanı...
Asmaları kontrol ettim. Yaprakları kurutan o mavi renkli sineği göremedim, herhalde iki gün önce yağmur yağmak üzereyken attığım ilacın faydası oldu. Yeni diktiğim asmaların diplerini kabarttım.

17 MAYIS 2018 PERŞEMBE Her gün arılığa gidip kontrol ediyorum, Bu sene oğul yok gibi. Geçen haftaki yağmurdan sonra ve mevsim gereği artık zamanıydı, nektar akışı var. Çünkü karaçalılar açtı. Kat verirken koyduğumuz yeni petekler kabartılıp yavru atılmış.
 Anaarıları sorunlu arı kovanları saptandıktan sonra, bu kovanların anaarılarını değiştirmek için hazırlanan anaarı üretme kovanına 1 mayıs günü verdiğim günlük yumurtalı çerçeveden 15 mayıs günü akşam üzeri yaptığım kontrolde daha yeni çıkmış iki anaarı gördüm. Henüz daha diğer anaarı memelerine zarar verememişler. Çıkan anaarılardan birini kafese aldım. Anaarı yüğsüklerinin bulunduğu çerçeveyi çıkardım ve kapalı anaarı yüğsüklerini keserek daha önceden hazırladığım 9 kovanın her birine dağıttım.
Bu gün yaptığım kontrolde yüğsüklerdeki anaarıların hepsi çıkmış geziniyordu.
Bakalım bu yeni anaarılar, annelerine çekecek mi? Çünkü onlar 2017 bal şampiyonunun kızları.

18 MAYIS 2018 CUMA Baraj kenarındaki arılara gittim. İki arının anaarısı sorunluydu. O kovanlara yeni anaarı verdim. Geçen yıl (2017) çok verimli bir yıldı. Arılar hem bana hem de kendilerine iyi bal yaptılar. Geçmiş yıllarda sonbaharda kek yapardım, geçen yıl keke gerek kalmadı. İhtiyacı olana ilkbaharda toz şekerden ( Torku ve Alpullu ) şurup yapıp, destek sağladım.
        Geçen yıl çok da oğul yakaladım. Bu sene daha doğru dürüst oğul yok. Geçen yıl 19 mayıs günü dört oğul vardı arılıktaki ağaçların dallarında, bu sene benim kovanlarımda şu ana kadar anaarı yüksüğü dahi yok.

19 MAYIS 2018 CUMARTESİ Saat 16.00 sıraları önce İnece'de eve uğradım, sonra arılığa gittim.  Akşama doğru arıların ön tarafındaki ağaç aralarını traktörle sürdük.
Gece Kırklareli 'ye biraz yağmur yağdı.

20 MAYIS 2018 PAZAR Akşamüstü arılık... Ağaç aralarını traktörle geçtik, Gölge olmayan yere biraz domates biber ekeceğim.
21 MAYIS 2018 PAZARTESİ Baraj kıyısındaki arılara çerçeve takviyesi yapıldı. Henüz burada kuvvetli bal akımı yok.
22 MAYIS 2018 SALI İş çıkışı İnece'deki arılara gittim. Arılar gayet güzel çalışıyor. Kuvvetli nektar akımı var. Bu sene kat verirken kuluçkalığa arının durumuna göre 4-5 temel petek verdim. Tabi bazısına 2-3 tane verdiğim de oldu. Ballığa ise kenarlara temel petek, ortalara ise kabarmış petek verdim. Bu yıl oğul olayı pek yok, arada bir baktığım kovanlarda anaarı yüksüğü de göremiyorum. Kovanlardan birkaç tanesi anaarısnı değiştirdi. Arının zayıflamaması için yaşlı anaarıya müdahale edildi.
Baktığım birkaç kovanın çalışmasından ve nektar akışından memnunum. Kovanlara karne hazırlıyorum. Puanı yüksek olan kovanlar yaşadı. Bana zarar ettiren anaarılar yandı. Belki bu tehdit bazı kovanların aklını başına getirir de çalışmaya başlar. Şaka bir yana arıcıya faydalı olacak arılarla arıcılık yapmalı, yoksa boşa kürek sallamış oluruz. Altı yıldır yüz kovanın üstünde arıyla çalışıyorum hatta son üç yıldır 150 kovan arıyla çalışmalarımı sürdürüyorum. Arıyla bu kadar içli dışlı olunca deneyim yoluyla pek çok bilgi edindik. Bal yapan arıları, kalabalık yaşayan arıları, hastalıklara dirençli arıları, insanı fazla rahatsız etmeyen arıları, bölgeye uyumlu arıları, sahibene kazandıran arıları tespit edip, o arılarla arıcılığa devam edilmeli. Bölgenin farklı yerlerinden verimli, arılardan gelin alınmalı ya da iş güveysi damatlar bulunmalı.

23 - 26 MAYIS 2018  TARİHLERİ ARASI  Her gün arılığa gittim. Anaarı sorunu olan 8 kovana geçenlerde verdiğim memelerden çıkan anaarılardan altısında işler yolunda, diğer iki kovanda ise sıkıntı var.
Petek takviyesine devam, bazı kovanlara petek vermekte gecikince boşluğa kar gibi petekleri sarkıtmaya başlamışlar.
Mart sonundan beri rahatlatıcı bir yağmur yok, hava tahmininde bulunanların tahmini tutmuyor. Ortalık çok kurak, arıların olduğu yerdeki meyveleri bu hafta kanala su saldılar da suladım. Çeşit olsun diye birkaç kök pembe domates ve acı biber ektim.


27 MAYIS 2018 PAZAR GÜNÜ arılığa uğradım, oğul kontrolü yaptım. Bu sene oğul yok. Çok rüzgar esiyor. Kış elmalarına zarar veren bir etken var. Çok rüzgarlı ilaç işi sakat.

28  MAYIS 2018 PAZARTESİ İkindi saatleri İnece'ye gittim. İlaçlama makinesini ve tırpanı aldım.
Arılıkta dünkü kadar olamasa da rüzgar var. Kırk kadar çerçevede eski petek vardı, onları kestim. Gün uçmak üzere önce elma, armut ve cevizlere ilaç attım. Sonra kovanların önünde ve ardındaki otları tırpanla biçtim.

29 MAYIS 2018 SALI Hava bulutlu ve serin. Bir ara az bir yağmur çiseledi.

30 MAYIS 2018 ÇARŞAMBA  İkindi saatleri arılık, oğul var mı diye bakındım, yok. 15-16 mayıs tarihlerinde çıkan anaarıların kovanları incelendi. Dört kovan yavru faaliyetine başlamış. İkisinde henüz yavru göremedim.

31 MAYIS 2018 PERŞEMBE Biraz çerçeve hazırladık
 1 HAZİRAN 2018 CUMA İş çıkışı arılık, Arılığın yanına bir komşu gelmiş. Hemen iki gün içinde toprağı biraz kazmış, pirketten bir ev yapmaya başlamış.
2 HAZİRAN 2018 CUMARTESİ Baraj kıyısı..: Anaarı verilen kovanların kontrolü: Biri yumurtaya başlamış, petekler kapanmak üzere, birinde ana yok. Diğer kovanların kontrolü yapıldı. Anaarı memesi kesmekten elim kolum yoruldu. Bal verecek sekiz kovanın çerçeveleri elden geçti.


3 HAZİRAN 2018'DEN SONRA Bu yıl arılığımın olduğu yörede tarım için işler iyi gitmiyor. Çiftçiler zamanında ayçiçek ve mısırını yeterince ekemedi. 28 martta son yağmurlar yağdı. Önce çamur diye tarlalara girilmedi. Sonra toprağın üstü kuru altı çamur dendi. Nisan ayında hiçi yağış olmadı. Varsayımlarla - ben ekeyim yağmur üstüne yağar diyenlerin - tohum ekenlerin tohumları kuraklıktan dolayı çıkmadı. Mayısta da yağmur yağmayınca tarlalar bozuldu. Kuraklık arıları da çok olumsuz etkiledi. Mayıs 15 gibi karaçalılar açtı, arılar çok güzel çalıştı. Yağmur yok, kuraklık devam ediyor.
HAZİRAN AYI HÜSRAN AYI KÖTÜ HABER
 Buğdaylara süne ilacı atılmış. Kovanları açıyorum, sanki ballıktaki arıları almışlar, oğul vermiş gibi kovanlarda arı azalmış.
 25 Mayıs sıraları arılıkta arı vızıltısından geçilmezdi, bir arı yoğunluğu vardı. Sonra arı  seyrekleşti. Derken ilerleyen günlerde anaarılar yumurtayı kestiler. Moral bozucu bir durum. Kovanlara polen girişi yok.
RAMAZAN BAYRAMI 15 HAZİRAN 2018 Akşamüstü, bayağı bir yağmur yağmış, telefon ederek öğrendim. Bayramın ikinci günü de bir fasıl yağmur yağmış. Üçüncü bayram günü öğleden sonra kendim gittim. Hava karışık her an yağmur yağabilir. Yarım saat kadar bir dış gözlem yaptım ve arılıktan ayrıldım, yağmur başladı. Peşpeşe yağmurlar iyi geldi. Dağ bayır sapsarı olmuştu. Arılar polen bulamaz hale geldi.
18 HAZİRAN 2018 PAZARTESİ Öğleden sonra arılık, yol boyunda bazı ayçiçekler açmaya başlamış. Dünkü yağmur epey fazla gelmiş. Birazcık domatesi, biber ekmiştim. Karıklarda su birikmiş. Nisan sonunda anaarısını değiştirdiğim bir ruşet kovanı kontrol ettim. Kapalı ve açık yavru yok, anaarıyı da göremedim. İzlenecek. Yanı başındaki ruşete bol polen girişi var. Bu ruşetlerin anaarıları kardeş. Ayçiçeklerden az da olsa polen gelmeye başladı. İki üç gün içerisinde polen sorunu çözülür. 
 
23 HAZİRAN 2018 CUMARTESİ Çok bulutlu bir gün, ara sıra yağmur çiseliyor. Son beş günün özeti: Bayramda yağan yağmurlardan sonra hava biraz serinledi. Arıların yayılma alanında yeterli nektar kaynağı yok. İnanılmaz derecede kötü günler yaşadık. Polen yokluğu, nektar kıtlığı ve tarlacı arıların buğday, ayçiçeği ve mısıra atılan ot ve böcek ilaçlarından çok olumsuz etkilendik. Bu olumsuz durumlar moralimizi bozuyor ve arıyı şimdilik kaderine terk eyledik. Umudumuz tek tük açan ayçiçekler. Kovanların arasında tur atıp bazı kovanları gözlemledim. Turuncu polenler kovanlara taşınmaya başlanmış. Bir de krem gengi mısır polenleri...  Mart sonunda üç dönüm kadar arı otu ekmiştim. Nisan ve mayıs kurak geçince onlardan da hayır yok.
 
Yarın 24 haziran 2018 pazar ülkede seçim var. Cumhurbaşkanlığı ve milletvekilliği seçimleri yapılacak. Vatana ve millete hayırlı olsun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder