31 Mayıs 2017 Çarşamba

OĞULLAR

21 MAYIS 2017 PAZAR, Öğleden sonra arılık, sabahtan biraz yağmur yağmış. Armutta bir oğul var.

Sorunlu arılardan üçünün anarısını imha etmiştim. Aradan on gün kadar zaman geçti. Bu sürede o arıları besledim, kendinden yaptığı anarı yüğsüklerini bozdum. 19 Mayıs 2017 tarihindeki güçlü oğuldan yakaladığım anarıları kutulara koyarak bu kovanlara verdim. Verirken yaptığım kontrolde kendinden yaptığı anarı yüğsüklerini tekrara bozdum  Ertesi gün akşam üzeri anarıları kutudan çıkararak kovana bıraktım. Bugünkü kontrolde üç anarının da kabul edildiğini gördüm. Üç anarı da kardeş. İkisi siyahlı, biri sarışın, oğulun kabul ettiği anarı da sarışın bir anaarı.
1 Mayısta çıkan oğulun anarısı eski anarı olmalı, bugünkü kontrolde üç çerçeveye yakın kapalı yavru yaptığına tanık oldum. Diğer oğullara bakmadım.

22 Mayıs 2017 Pazartesi, eşimle arılığa gittik. Motorlu tırpanla ot biçtim. Asmalarda seyreltme yaptım.

23 Mayıs 2017 salı, arılıkta erik ağacına konan bir oğul, dört çerçeve kadar, çok anarı var.

İyi gelişme göstermeyen bir kovanda hiç arı kalmamış.

24 MAYIS 2017 Çarşamba, ikindi saatlerinde arılık... Görünürde oğul yok, birkaç kovana baktım, birine kat verdim, oğulların birkaçına baktım. Bu akşam eve erken döneyim diye hazırlık yaparken önceleri arılar içsin diye su koyduğumuz leğenin üstüne geçen günlerde bir örtü tahtası koymuşum. örtü tahtasının altında bir çerçevelik bir oğul, hemen bir kovan hazırladım ve oğulun yanına geldim.  Örtü tahtasını kaldırınca leğenin kırık yerinden oğulun çoğunun leğende olduğunu farkettim. 4-5 çerçevelik bir oğul, hayırlı olsun.

25 MAYIS 2017 Perşembe oğul görülmedi, akşamüstü hava çisentili ve serin...

26 MAYIS 2017 Cuma, saat 16.00'dan sonra hava karışık, iki oğul hızla kovana almam gerek, fırtına gibi rüzgar çıktı, uzaklardan gök gürlemesi geliyor, şimşek çakıyor. Akşam oldu hava sadece esti gürledi, yağış yok denecek kadar.
Bu oğullardan birine ŞİMŞEK, diğerine FIRTINA adını koydum.


27 MAYIS 2017 Cumartesi, baraj kıyısı aralara gittim. Arılıktan ayrıldıktan sonra yağmur başladı.
Saat 16.00 sıraları İnece'deki arılık... Burada  yağmur henüz yok ama gök gürlemesi ve şimşek var. Hızla oğul kontrolü ve ta uzaktan erikteki bu oğulu gördüm. Oğul kovanlarından birine  kabartılmış iki peteğe şerbet dökerek iki de ham petek koyarak oğulu kovana silkeledim. 15-20 dakika kadar bir sürede oğul kovanda toplandı. Yağmur yağmaya başlayınca kovanı yerleştirdim ve eve döndüm.
28 MAYIS 2017 Pazar, köyden çerçeve alındı.
29 MAYIS 2017 Pazartesi, öğleden sonra arılık, bir oğul, iki oğul, yarım oğul, dördüncü oğul...
Birinci oğulu kovana koydum, ikinciye kovan hazırlarken oğulun çekip gittiğini fark ettim. arılıkta  yavru uçuşundan kaynaklanan bir uğultu oldu. Bu arada dördüncü oğulu armutta gördüm. Yarım oğulu eski bir sepete aldım.Kirazlara su verdim.



30 MAYIS 2017 Salı, saat 16.30 arılık... Tarla komşularım, içinde mor çiçekli yem bitkisi olan buğdaylarını biçtirmişler... Erik ağacında bir oğul... Adını GÜNEŞ koydum.
 Oğullardan birkaçının anarısını kontrol ettim. 19 Mayıs tarihli güçlü oğul, sarışın bir anarıyı kendine kraliçe seçmiş ve yumurtaya başlamış. Aynı gün aynı oğuldan üç anaarı alarak ihtiyacı olan kovanlara verdim. Birinde anarı göremedim. Birinde siyahli anarı gördün. Sarışın nerdeyse altın renkli bir anarı verdiğim kovanda esmer bir anaarıyla karşılaştım. Sonuç dört anaarıdan sarışın olan yavruya geçti, diğerleri de geçmek üzere.
31 MAYIS 2017 Çarşamba, saat 16.30 sıralarında arılık... Bugün mayıs ayının son günü ve belki de en sıcak günü, yolda klimayı açtım. Arılar güzel çalışıyor. Dün nektar akımı vardı, bugün çok daha kuvvetli nektar geliş var. Bazı kovanları açıp bakınca durum anlaşılıyor.
İki aydır fırsat buldukça arılıktayım. Arılığımdaki arılar üzerinde yıllardır yaptığım gözlemler var. Bütün kovanlar arı kovanı, bütün arılar bal arısı ama her kovan ayrı bir dünya!
Oğulcu arılar, anaarısı geçen senenin anarısı, arı oğul veriyor, bana yaramaz.
 
Saldırgan arı, yaptığım çalışmalarla saldırgan arı  kalmadı ama uygunsuz zamanda kovanla oynarsan iğneyi yapıştırır.
Bal yapmayan arılar, onlara ben bakıyorum, bu sene defterlerini düreceğim eğer bu aydan sonra çalışıp gözüme girmezlerse.
Bal yapan arılar, onlar arılığın göz bebeği, şu anda bazı çerçeveler balla doldu, bu kuvvetli bal akımında birkaç gün içinde sırlama işini yaparlar.  Erken bahar balı çeken arılar sezonu nasıl kapatacaklar izleniyorlar. Birkaç tanesi geçen yıldan beri izleniyorlar.
Aşırı yavru yaparak, kovandaki balı erken bitiren ve havalar kötü gitti mi bozulmaya başlayan arılar, 2014 yılında edindiğim acı tecrübe... Mayıs ortasından neredeyse haziran sonuna kadar yağan yağmurlar ve hep ıslak kalan doğada bazı arılar aç kaldı ve bozuldular ve imha edildiler. Şimdi kovanı açtığım zaman çerçeve köşelerine bakarım, bazı arıların çerçeve köşelerinde yiyecekleri var, bazı kovanlarda ise çerçevenin her tarafına yavru atılmış ama gram bal yok, böyle kovanlar beslenmeli. Sonuçta hem bal yapan hem de yavru yapan arıyla çalışılmalı.
Arıları izlemeye devam...


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder