31 Temmuz 2020 Cuma

2020 TEMMUZ

ARICILIKTA BAŞARI İÇİN ARICININ PLANI İLE DOĞANIN PLANI UYUMLU OLACAK

1 TEMMUZ 2020 ÇARŞAMBA  İkindi saatlerinde İnece... Hava oldukça sıcak 35 derece civarları... Ayçiçekler peyderpey açıyor. Birkaç kovanı inceledim, durum iyi değil. Baharda polen alamadım. Biraz polen toplamak için otuz kadar kovana polen selelerini koyup, polen kapanlarını açtım. Giderken 12 adet 5 litrelik pet şişeyle su taşıdım. ağaçları taşıma suyla sulamaya çalışacağım.
Birkaç gün önce diktiğim yeni kekikleri suladım.

2 TEMMUZ 2020 PERŞEMBE Öğleye doğru eşimle birlikte nisan ayında kaybettiğimiz İsmail bacanağın eşini de alarak İneceye gittik. Önce arılığa uğrayıp polenleri aldım.
Sonra bacanağın yedi kovan arısı vardı, onlara bakmak üzere köydeki evlerine geçtik. Arkadaki iki kovana çerçeve takviyesi yaptık. Daha sonra köydeki kendi evimize geçtik. Bal süzme makinesini ve bal dinlendirme kazanını ve diğer araç- gereçleri suda yıkadık.

3 TEMMUZ 2020 CUMA Sıcak bir gün, baraj kıyısına gittim. Ortalık sararıyor. Son çıkan oğulları kontrol ettim. Kalabalık oğulun anaarısını göremedim.  Anaarısını değiştirmeye çalıştığım bir kovan 4-5 gün sonra yeni anasına kavuşacak. Oğullardaki gözlemime göre nektar gelişi zayıf.



Yeni kabartılan petekte polen arı ekmeği olmuş

4 TEMMUZ 2020 CUMARTESİ Alışık olmadığımız temmuz sıcakları, bayıltıyor. Öğle saatleri İnece... Kurak geçen kıştan dolayı barajlarda yeterli su yok. Dolayısıyla kanallardan suladığımız bahçemizi kurutmamak için önlem olarak bahçedeki ağaçlara ped şişelerde su taşıyarak idare etmeye çalışacağım. 20 kadar 5 litrelik şişeyi doldurup arılığa gittim. Suları ağaçlara paylaştırdım.
Bu yıl bölgemizde ayçiçek ekili  tarla çok fazla. Baharda sorunlu olan ve anarısını değiştirdiğim5-6 çerçevelik arıları kontrol ettim, maşallah bir haftada çok güzel nektar taşımışlar. İki kavonoza yakın polen topladım. Büyük kovanlarda arı mevcudu az. Bunları tespit edip, nedenlerini araştıracağım. Şimdilik bu durumu dengesiz hava durumuna bağlıyorum.


                                                     Ayçiçek tarlaları
Bal arısı ve ayçiçek

5 TEMMUZ 2020 PAZAR Baraj kıyısındaki arıları akşamüstü bir dolaştım geldim. Ana nektar kaynaklarının zamanı geçiyor. Eskiden harman süpürgesi yaptığımız bir metre kadar uzayan bir şalba türü var onlar ve bir nevi dağ çayı ile çataklarda çok bulunan böğürtlenler çiçekte...

 6 TEMMUZ 2020 PAZARTESİ Sabah erkenden İnece'ye gittim. Arabaya aldığım ped şişeleri suyla doldurdum. Ağaçları kurutmamak için birkaçına su verdim. Polen kapanlarını topladım. Saat 10.00 sıraları köydeki eve gittim. Akşam üstü 150 litre kadar suyla yine arılığa gittim. Arılar yoğun bir şekilde ayçiçeğine çalışıyorlar. Geçen hafta çıkan analardan birini kontrolde göremedim. Bu zamana kadar yeterli gelişmeyi gösteremeyen dört kovanın anaarısını değiştirme işine başladım.
Arılıktaki A takımı kovanlarda tam sırlı çerçeveler var ama şimdi uğraşmaya değmez, birkaç gün daha beklersek hasata başlayabiliriz.

7 TEMMUZ 2020 SALI Arılarla ilgili çalışmam olmadı.

8 TEMMUZ 2020 ÇARŞAMBA Öğleye doğru İnece'deki arılık, kanallara su verildiğini söylediler, acil olarak meyve ağaçlarını sulamam lazım. Arılığın olduğu yerdeki kanala baktım su akıyor, eve gidip naylon hortumları aldım,dönüşte su kesilmiş. Telefon ettim, kanalarda arıza olduğunu ve tamir edilmeye çalışıldığını söylediler. Sulama işi yapamadım. Bu arada 10 kadar kovanı kontrol ettim. İkisi oğul vermiş gibi arı yok. Bir kovanda arı mevcudu az görününce bütün çerçeveleri gözden geçirdim. Açık ya da kapalı yavru yok. Birkaç çerçeve iki yönlü polen dolu. Anaarı göremedim. Yalancıya kaçma yok, fazla saldırganlık yok Alt katta sondan ikinci çerçevede bir adet kapalı anaarı yüğsüğü gördüm. Bu verilere göre anaarı çoktan çıkmalıydı. Neyse 3-4 gün içinde bir kontrol daha yaparım. Bu kovan ve başka bir kovanın boş çerçevelerini başka kovanlara verdim. Yaklaşık iki haftadır ayçiçeğinden üst düzeyde nektar geliyor.  Biraz tarlacısı olan kovanlarda petekler balla dolmuş, üstten sırlamaya başlamışlar.

9 TEMMUZ 2020 PERŞEMBE Dün sulama kooperatifinde çalışan tanıdık biriyle yaptığım telefon konuşmasında arıların bulunduğu bölgedeki kanallara bugün için su verilebileceğini söylemişti, Öğleye doğru gittim, su yok.
Arıları kontrole başladım. Propolis kapanlarını bazısı kapamış, bazıları hiç propolis yapmamış.  Bu gün de kuvvetli kovanlarımdan birinde kalan arı çok azalmış. Oğul vermiş ama anaarıyı göremedim. Hiç bir şekilde kapalı ve açık yavru yok. Birkaç gün sonra bir daha kontrol edilecek.
Zayıf sayılabilecek kovanlardaki fazla çerçeveler alınarak güçlü kovanlara verildi.

10 TEMMUZ 2020 CUMA Çarşıdaki bazı işlerimi hallettikten sonra İnece'ye gittim. 6 çerçevelik 4 adet ruşet kovana taban ve kapak yaptık. Onlara bezir yağı çektim. Hava az bulutlu ve hafif rüzgarlı 28-30 dertecelerde...

11 TEMMUZ 2020 CUMARTESİ Baraj kıyısındayım. Anaarısını yenilemesi gereken kovana baktım ve yeni anaarıyı gördüm. Geçenlerdeki kuvvetli oğulu kontrol ettim, anaarıyı göremedim. Yalancıya kaçma yok ama peteklerin orasına burasına anarı memesi yapma girişimi var, bu durum anaarı ile ilgili bir sorun. Bir kovandan günlük yumurtalı bir çerçeve alarak verdim, birkaç gün sonraki kontrolde anaarı durumu anlaşılacak.
Büyük kovanlardan biri oğul vermiş ve iki çerçeve kadar yavru yapmış. Bu senenin oğulları kontrol edildi ve genelde durumlar iyi. Bazılarına çerçeve takviyesi yapıldı. Oğul veren kovanlardaki fazlalık çerçeveler alındı.
İki kovanın anaarısını değiştirmek için hazırlık yaptım.

12 TEMMUZ 2020 PAZAR İnece'de su işleriyle uğraştım, bir saat kadar az bir su aktı, sonra kesildi.
Ayçiçeği tarlasının içine bıraktığım birkaç kovan bir haftada inanılmaz iş yapmış. Bir tanesi sorunlu gibi.

13 TEMMUZ 2020 PAZARTESİ Bugün arıcılıkla ilgili bir işim yok.

14 TEMMUZ 2020 SALI İnece'deki arılık, kanalda iki saat kadar su aktı, bu sürede meyve ağaçlarının bir kısmını suladım. Anasız kalan kovanlardan üçüne günlük yumurtalı çerçeve verdim.
Ayçiçek bal akımı tüm hızıyla devam ediyor. Arı mevcudu iyi olan kovanlarda çerçevelerin sırlanma işi bitmrk üzere... A takımı kovanlar hasada hazır...

15 TEMMUZ 2020 ÇARŞAMBA Öğleden sonra arılığa uğradım. Arıların ayçiçekteki hızı azalmaya başlamış. Ayçiçekler çiçeği döküp taneye geçiyor. Arabanın bağajını 5 litrelik su dolu pet şişelerle doldurdum. Ağaçlara ikişer üçer şişe veriyorum. Taşıma suyla değirmen dönmez demiş atalar ama ...

16 TEMMUZ 2020 PERŞEMBE  İkindiye doğru arılığı dolaştım. Arılığın bulunduğu yer bu yıla gelene kadar yemyeşildi. Kayalı barajından gelen su kanallar yolu ile dört tarafımız sulanıyordu ve hep yeşildi. Su bu yıl kanala  on gün kadar önce verildi. Geçmişteki gibi yeşil olması mümkün değil.

17 TEMMUZ 2020 CUMA Özel işilerimle uğraştım...

18 TEMMUZ 2020 CUMARTESİ Baraj kıyısına gitmem gerekiyor, çünkü  oğul veren kovanlardan birkaçı anaarı sorunu yaşıyor. Dört kovana anaarı hazırlıyorum ama bugün 4 kovanın daha anaarısız kaldığını fark ettim. İkindi saatleri KOVAN kontrolü tehlikeli olmaya başladı. Araziden dönen arılar, benimle birlikte kovan kovan gezmeye başladı. Bu durum yağmacılığa kapı açar. Birkaç gün içinde sabah erken gelip bu kovanları bir daha kontrol etmeli. yoksa zaten bazılarının mevcuduı bayağı az. Başka bir zayıfla birleştirmeli.


Kendi halinde bir kır çiçeği

19 TEMMUZ 2020 PAZAR Öğleden sonra arılık,,, Ayçiçeklerin sonuna geliyoruz. Bizim muhitte ana nektar kaynakları yani bala damga vuran kaynakların zamanı geçiyor. 20-25 mayıstan haziran sonuna kadar karaçalı baskın olarak ana nektar kaynağı; haziranın 20-25'den sonra ağustosa kadar ayçiçeği başlaca nektar kaynağıdır. İlkbaharda ballıbaba, çeşitli meyve çiçekleri, nisanda biraz akasya ve yem bitkileri ve mayısta tirfil ve kekik, keklik otu da önemli nektar kaynaklarıdır. Börtleni de ekleyelim.

Anaarı, değiştirme işinde bugün üç kovan anaarısına kavuşmuş.


20 TEMMUZ 2020 PAZARTESİ VE 21 TEMMUZ 2020 SALI
 Akşam saat dokuz buçuk sıraları İnece'ye bir yakının arabasıyla eşya götürdük. İşimiz bitince onlar şehre döndü. Bense su kanalına bir bakayım, varsa sularım dedim. saat 22.30 sıraları kanal su dolu, hemen kanaldan hortuma su alan alıcıyı attım, arabanın farlarıyla naylon hortumları uygun yerlere serdim. Bu sene bahçeyi ilk defa suladığıma toprak o kadar susuz ki su adeta yerinde sayıyor. Saat 11.30 sıraları hortum yayma ve ayar işleri bitti. Arabayı çalıştırmadan farları yaktığım için arabayı çalıştırmak istedim ama akü bitmiş. Tanıdıklara telefon ettim, İnece'den adaşım ve bir arıcı dost geldi, Kabloları takar takmaz araba çalıştı. Birlikte İnece'de parkta saat üçe kadar sohbet ettik. Tekrar tarlaya döndüm. Gözümü yummadan su işine devam ettim. Gece üç buçuk sıraları çakallar ulumaya başladı. Saat beşe doğru tan yeri ağardı ve biraz sonra sabah ezanı okundu. Saat gündüz on ikiye kadar tarlada kaldım uykusuz ve yorgun. Tam doymasa da toprak ilk tur su işi bitti ama toprak sert. Hortumu serdim. Ağaç sıralarından dördünde hortumu deldim ve oradan su akmaya başladı, eve gidip beş saat kadar dinlendim. Saat altıya doğru tekrar bahçeye döndüm. Gayet güzel sulanmış. Hortumun yerini değiştirdim ve beş sıra ağaca su ayarladım. Gece sulansın.

22 TEMMUZ 2020 ÇARŞAMBA Arılıkları dolaştım, İnece'de meyve ağaçlarına su vermeye devam.
Baraj kıyısında anaarı sorunu olan kovanlara anaarı memeleri verildi.

23 TEMMUZ 2020 PERŞEMBE Bal hasadı hazırlıkları yapıldı. Malzemelerin temizliği, bal sağımı yapılacak yerin temizliği yapıldı. 10 koli kavanoz hazırlandı.
İnece'deki arılıkta çıkması gereken anaarılar vardı. İkisi çıkmış, birinde beklemedeyiz. Daha önce çıkan anaarılardan biri yumurtlamaya başlamış. Biraz su işi...

24 TEMMUZ 2020 CUMA Baraj kıyısında  bu yılın ilk hasadını yapıyoruz. Sabah yedi buçukta körük elde kovan kapağını açtık, hayırlı olsun. Dengesiz geçen bahardan dolayı büyük beklenti içinde değilim. Buraya haftada bir veya iki gün geldim. Buna rağmen 24 oğul aldım. Gelmediğim günlerde ne kadar oğul verdiler bilmiyorum. Açtığım bir kovanda arı kalmamış. Yağmaya uğramış. Oğul verenlerden anaarısız kalanlar var. Çalışkan arılarım sağ olsun, onlardan tam ve olgun, sırlı dokuzar çerçeve aldıklarım oldu. Bugün 95 çerçeve süzdük.
                                      Bu sene propolis üretmeye de başladık ama bazı kovanlarda var, bazı arılar ve oğul veren kovanlar propolis yapmadı



25 TEMMUZ 2020 CUMARTESİ Baraj kıyısındayız, dün kaldığımız yerden devam.
Bal alma işi bittikten sonra dün bal aldığımız kovanlara balı süzülmüş çerçeveleri geri verdim.
İki üç gün önce anaarı yüksüğü verdiğim kovanlardan üçünü kontrol ettim, ikisinde anaarıyı gördüm, birinde daha çıkmamış.


Her arıcının görmek istediği peteklerden biri, ortalama üç kilo gelmektedir

26 TEMMUZ 2020 PAZAR Ev dışı güne saç tıraşıyla başladım. Sonra İnece'ye geçtim. Yarınki çalışmalar için hazırlık yaptım. Arılıkta biraz su işi yaptım. Anaarısı çıkması gereken bir kovan vardı, onu kontrol ettim ve yeni anaarıyı gördüm.

27 TEMMUZ 2020 PAZARTESİ İnece'de 2020'nin ilk bal sağımına başladık.
YORUM: Arıcılık geçmişimin ikinci en kötü sezonu 2020 bal sezonudur. Birincisi 2014'tü.
Kovan kapağını açıyorum, ballıkta ve kuluçkalıkta kenar petekler çoğu arıda boş. 9 çerçeve aldığım kovan da oldu, tek çerçeve de oldu, hiç alamadığım da oldu.

28 TEMMUZ 2020 SALI Geceyi İnece'de geçirdim. Dinlendirme kazanında dinlenen baldan sabahleyin 175 kavanoz bal doldurdum. İki hafta kadar bal işine ara vereceğimden, bal almada, süzmede kullandığım malzemeleri temizledim. Öğleden sonra baraj kıyısından aldığım dört kasa balın boş çerçevelerini götürdüm ve aldığım kovanlara geri verdim. Anaarı yenileyen kovanların kontrolü yapıldı. Üçünde ana arıya rastlanmadı. Geçen cuma günü bal aldığım kovanlardan birini kontrol etmeye başladım. Geçen yılın bal şampiyonu... Çerçevenin birinde kapalı yavru ve kapanmak üzere olan anaarı memesi, başka bir çerçevede de aynı durum.... Anaarısı olmayan kovanlara arılarıyla beraber çerçeveleri taşıdım, birbirlerini kırmasınlar diye arı birleştirme esansı kullandım. Üçüncü kovana başka bir kovandan günlük yumurtalı çerçeve transferi yaptım.

29 TEMMUZ 2020 ÇARŞAMBA Evden çıkınca ilk işim MTV'yi yatırmak oldu. Aslında evden de yapabileceğim bir işmiş İşceple. Çarşıdan alış veriş faslı bitince İnece... Yılın sıcak günlerinden biri, yolda arabanın klimasını açtım. Arılık yakınındaki kanalın suyu kesilmiş.

 Köydeki evden arabaya bir kasa petek bal ile bir kasa süzme bal koydum.
.
6 temmuz günü anaarısını değiştirme çalışması başlattığım kovanlardan üçünün anaarısını kontrol ettim. Yeni kraliçelerden birinin yumurtlaması için bir peteğin iki yanının ortası temizlenmiş, akşam sabah yumurtlamaya başlar. Kontrol ettiğim ikinci kovanda da yavru ve yumurta yok ama o kovanda da anaarının yumurtlaması için hazırlık yapılıyor. Gelelim A takımından yeni kraliçeye, fiziki olarak büyük anne annesine benziyor. Yaklaşık yedi çerçevelik bir arı, orta peteklerden birinin iki tarafında da petek gözlerinde arı sütleri ve günlük yumurtalar görülüyor.
Diğer iki kovanın arı sayısı bu kovandan daha fazla. Çıkardığım sonuç A takımı arılar, arılıktaki diğer arılardan daha erken yumurtaya geçiyor. Sınamalar, denemeler sonucu karşılaştırmalarda A TAKIMI sıfatını hak ediyorlar. Bunlar bölgemizde iyi kışlarlar, baharın hızlı çoğalma özelliği gösterirler. Arıcı yeterince yiyecek bırakırsa kışı iki katlı çıkarabilirler, kovan içini temiz tutan bir arı cinsi, kolay kolay hastalanmazlar. "BALCI" dırlar. Bu sene 2016 yılından beri gözlemlediğim bu arı soyunun  anne annesi, onun kızları, ve torunları beni hiç mahcup etmedi. Bunlardan bu kadar kötü giden bir sezonda altı ila dokuz çerçeve arasında bal aldım. Üstelik bu kovanlardan anaarı yaptırmak için birer günlük yumurtalı çerçeve aldım. Arılıkta bal veren başka kovanlar da var ama bazı kovanlardan hiç çerçeve alamadığım da oldu, bazılarından ise iki üç çerçeve aldım. Sonuçta dilimizde bir deyim var: Bal yapmayan arı... Arıcı da bal yapmayan arıya bal arısı dememeli ve o tür arılarla yollar ayrılmalı.
Bölgemizde arıya merak saranlarda meraya arı kapanı kurma olayı var. Dışardan gelen oğul iyi de çıkabilir, bal vermeyen arı da çıkabilir. Sayın Muhsin Doğaroğlu Hoca'nın bir seminerde anlattığı iki olay aklıma geldi, onları buraya aktararak yazıma son vereyim.

 Hoca'mızın oğulla ilgili verdiği örnekler ulusların mantalite farkını ortaya koyuyordu.
Biz Türklerde aynı avluda evleri ayrı olan iki kardeşin de arısı var. Oğul zamanı bir baktılar ki ağacın dalında bir oğul var. Kardeşlerin aklından ne geçer? diye bir soru sordu. Cevaplar, her iki kardeşin de " Oğul benim arıdan çıktı, dolayısıyla bu oğul bana ait olmalı. " gibi bir anlayış hakim oldu.

Almanlarda ise böyle bir durum yani aynı avluda oturan ve arı bakan iki kardeş ya da komşu için ağaçta veya başka yerde oğul görmek utanç nedeniymiş. Acaba neden?  Cevabı Almanlarda arının oğul vermesi iyi karşılanmazmış. Bir arının oğul vermesi sahibi için utanç vesilesiymiş. Arının oğul vermesi, o arının kalitesiz, bakılmaya değmez olarak değerlendirilmesiymiş. Oğul veren arı tercih edilmiyor. Çünkü arıcılık konusunda ileri derecede çalışmalarla istenilen özellikleri taşıyan arılar yetiştirilmiş.

Hoca'mız İskoçya'da ormanda gezerken ağaçlarda arılar - oğullar görmüş. Demiş ki "Bu arıları niçin almıyorsunuz?" Verdikleri cevap ilginç:" Bunlar başıboş arılar, bakmaya değmez, alır kovanlara koyarsak arılarımız bozulur ve zırt pırt oğul vermeye başlar."

30 TEMMUZ 2020 PERŞEMBE Arife günü, çarşı işleri ve alışveriş... Akşam üzeri İnece'ye gidip gelindi.

31 TEMMUZ 2020 CUMA Kurban Bayramı kutlu olsun.










Hiç yorum yok:

Yorum Gönder