1 Mayıs 2022 Pazar

NİSAN 2022

 1 NİSAN 2022 CUMA

Bulutlu, lodos esintisi olan ılık bir gün… Biraz şerbet hazırlayıp, Demircihalil’e gittim. Hacı abinin yerindeki arıları kontrol etmeye başladım. Maşallah arılar bir haftada, 24 marttan bu yana gelişme göstermeye başladı. İhtiyacı olanlara şerbet verdim. Bir kovanda bir adet varroa mağduru yavru gördüm. Arılar petek gözlerine nektar koymaya başlamış. Arı güçlüyse nektar durumu iyi.

Oğul arıların kışladığı ruşetler, daha önce verdiğim besinleri bitirememişler.

Arıların olduğu yerdeki yabani armuda aşı yaptım ama kabuğu çok sertti. Tutar mı tutmaz mı bilemem.

Saat üçten sonra baraj kıyısına geçtim. Oradaki zayıf arılara şerbet verdim. Kontrol edemediğim 6 kovan vardı, hızlıca onlara baktım. Üç gün önce yalancıya kaçan ve anasız kalan bir kovanı yanındaki zayıf arı ile birleştirmiştim. O kovanla ilgilendim.

3 NİSAN 2022 PAZAR Karışık bir hava, ara sıra güneş çıkıyor. Biraz şerbet hazırlayıp İnece'ye gittim. İnece'den arabanın yaz lastiklerini alıp, arılığa geçtim. Papaz eriklerim, kayısım ve Japon eriğim çiçek açmış. Şerbet vermeye başladım, bahçede biraz mıntıka temizliği yaptım. Geçenlerde kestiğimiz akasya dallarını bir yerde topladım Hava rüzgarlı... Yakınımdaki bir konteynırın çatısındaki sacı rüzgar sallayıp duruyor ve çok gürültü çıkarıyor.

Bu arada batıdan gelen bulutlardan yağmur damlaları düşmeye başladı. Biraz kekik çoğaltmak istiyorum ama yağmur hızlandı ve üstümdeki ıslaklığı hissetmeye başladım. Acelece beş kök kekik dikip, arabaya atlayarak bağlıktan uzaklaştım.

5 NİSAN 2022 SALI Sabaha karşı biraz yağmur çiselemiş. 2022'nin ilk üç ayı ilginç geçiyor. Şubatta güzel yağmurlar yağdı. Mart kurak ve soğuk geçti. Nisan umarım şanına uygun bir şekilde yağmurlarını bırakır da canlılar mutlu yaşar.

Biraz şerbetle İnece... Yerler hafif ıslak, arada bir güneş çıkıyor. 15-17 derecelerde bir hava, arılar polenle dönüyor. Şerbeti azar azar kovanlara dağıttım. Biraz mıntıka temizliği yaptım. Sonra İnece'deki eve geçtim. Kış lastiklerini bıraktım. Evin bahçesindeki asmaları budadım. 

Kovanlar için sipariş ettiğim alüminyum perfore saç gelmiş.

6 NİSAN 2022 ÇARŞAMBA 15 litre şerbetle öğle saatlerinde Demircihalil... Önce Şeref abinin evinin yanındaki arılara baktık. Hacı abinin iki arısı güzel... Şerif abinin üç arısını inceledik. O, arılarını sıkıştırmıştı ve besin durumları da iyiydi. Arıları güzel...

Ruşetlerde kışlayan arıları inceledik. Bu yıl mart ayının soğuk gitmesinden dolayı yavru durumları ve arı nüfusu az. Arıların çoğu şubat ayında yavruya geçmişti. Mart ayında uzun süreli soğuklar anaarının yumurtlamasını kesmesine yol açtı. 24 Martta bazı kovanlarda yavru yoktu. O gün havalar arıların doğaya çımaya başladığı gün, o günden sonra arılar gelişmeye başladı ama kovan içindeki arı mevcudu az olunca bazı arıların gelişip bal toplaması biraz zor gibi. Ruşetlerin hepsine şerbet verdim. 

İki katlı kışlayan kovanı inceledim. Beeo'nun hediye ettiği beş kovanı inceledim. Besin durumları iyi, gelişim de iyi.

Sonra baraj kıyısına indim. Küçük dereciğin az ilerisinde araba çamura batma tehlikesi atlattı. 

Zayıf arılara şerbet verdim.

7 NİSAN 2022 PERŞEMBE Yeni kovanların tabanlarının telini yaptırma işini görüştüm. Kapaklara saç ölçüsünü verdim.

8 NİSAN 2022 CUMA 15 Litre şerbetle İnece... Hava güneşli, rüzgarlı 22-23 derece... Önce eve uğradım. Sonra arılığa geçtim. Arılıktaki komşum Güray'ın arılarını inceledik. Biri çok çok zayıf, o nüfusla bahara eriştiği için arıyı tebrik etmek lazım. Arıları zayıf, beslenmesi gerekiyor.

Kendi arılığımda ilk sıradaki arılardan başladım incelemeye ve şerbet vermeye. Öndeki arıların biri hariç hepsi oğul... İki tanesinin besin sıkıntısı var. İhtiyacı olanlara şerbet verdim. Geçen sene damızlıktan ürettiğim anaarıları verdiğim kovanlardan yedisini inceledim. maşallah durumları iyi ama beslenmeye ihtiyaçları var.

9 NİSAN 2022 CUMARTESİ İkindi saatlerinde Mehmet Kırlı abi ile İnece'de asmaları budadık.

10 NİSAN 2022 PAZAR Hava bulutlu, 18-20 derecelerde bir hava... Biraz şerbet hazırladım, ruşetlerdeki arılara ve diğerlerine vermek üzere. Demircihalil'deyim. Arılar polen taşıyor. Doğa yeşermeye devam ediyor. Pek çok ağaç çiçek açmış. 

Bu gece ve yarın yağmur bekleniyor. Isı düşecek. Arılar havanın ısınmaya başladığı 24 mart 2022'den beri güzel çalışıyor. Kovandaki mevcudu düşük arılardan bal almak zor iş. Şu anda iki çerçeve kadar kapalı yavru yapan arılar belki biraz bal verir. Bu günlerde mümkün olduğu kadar arıları beslemek gerekir. Hızla nüfusunu artırsın ki bal yapacak arı çoğalsın.

Arıların olduğu yerde hava şartlarına ve arının karakterine bağlı olarak mayıs ayında arıya yetecek kadar nektar gelebilir. Ballıbabalar, tirfiller, keklik ve kekik otları başlıca ballı bitkilerdir. Mayıs sonunda ve haziran başında ana bal akımı başlar ve bir, bir buçuk ay kadar sürer. Biz arıcılar olarak haziran başındaki bal akımına yetişecek balcı arıları yetiştirmemiz gerekiyor. Bunun takvimini şöyle hesap edebiliriz. 10 nisan tarihinde petek gözüne yumurta olarak bırakılan işçi arı 21 günde doğacak ve petekler üzerinde, üzerine düşen görevi yapmaya başlayacak. Bu da mayıs başına denk geliyor. Mayısın yirmisinden sonra da tarlacı- balcı arı olarak kovana bal, polen, su, propolis taşımaya başlayacak ve normal şartlarda 10 haziran gibi ömrü sona erecek. Bu hesap da bize şunu söyler: 10 nisan gibi teşvik beslemesine başlarsak ve bunu mayıs ayına kadar, ana bal akımı başlamadan önce birkaç kez tekrarlarsak, 10 nisanda iki çerçeve olan kapalı yavrulu çerçeve sayısı, 20-25 nisanda dört çerçeveye, 10 mayısa kadar 7-8 çerçeveye rahat ulaşır. Bunlar da haziranın onundan sonraki balcı - tarlacı arı demektir. 

Hayırlısı olsun, üreticinin hesabı tutsun ve verimli bir yıl olsun.

12 NİSAN 2022 Salı güneşli bir ilkbahar sabahı… 15 litre şerbet hazırladım. Sanayiye uğrayıp, yeni kovanların taban çekmece sacını ve kapak sacını aldım. Uçuş tahtası ve polen kapanı için menteşe aldım.  Kesimlerini yaptık.  Serdal, kovan tabanlarının alüminyum perfore sacını, uçuş tahtalarını, polen kapanını ve kapakların üst tahtasını çakacak.

İnece’ye geçtim. Kapak saclarını eve bıraktım. Bahçedeki asmaları budadım. Sonra arılığa gittim. İlk iş ağaçları budarken kestiğim dalları yakmak oldu ama yaş olduğuna zor tutuşuyor. Bir yandan da arılara şerbet veriyorum. Birkaç kovanı açıp baktım. Damızlığın eski torunlarından birini açtım, maşallah on dört çerçevelik kovanda dokuz çerçeve arı var, altı çerçeve kapalı yavru ama çerçeveler önlü arkalı tam dolu değil, kenarlarda boşluklar var. Bu yıl için normal, çünkü arılar 24 Mart tarihinden bu yana çalışabiliyorlar. Başka bir kovan açtım, bu deli, saldırgan bir arıydı. Geçen yıl oğul verdi, sanki bu seneki arılar pek saldırgan değil gibi. Bu kovanın durumu da iyi, neredeyse önlü arkalı kapalı yavrulu çerçeveler var.

Geçen gün asmaları budamıştık, kestiğimiz asma dallarını topladım. Akşam gün uçarken arılıktan ayrıldım.

13-17 NİSAN ÇARŞAMBA, PERŞEMBE, CUMA, CUMARTESİ VE PAZAR 2022

13 Nisan çarşamba günü İnece'ye gittik. Giderken Serdal'dan yeni kovanların tabanlarını ve kapaklarını da alıp götürdük. Geçen yıldan kalan petek mumlarını eriteceğim, mumunu kestiğim çerçeveleri temizleyeceğim. Bu işleri odun ateşinde yapacağım. Mum için mum eritme kazanı, çerçeveler için büyük kazan ateşe kondu. Akşam geç vakte kadar işlem devam etti. 

14 Nisan perşembe günü aynı işleme devam edildi. İkindiden sonra kovan tabanlarını ve kapaklarını bezir yağı ile yağladım.

15 Nisan cuma günü de mum eritme ve çerçeve temizliğine devam edildi. Akşama doğru kovan tabanlarına ve kapaklarına ikinci kez bezir yağı sürdüm. 

16 Nisan cumartesi mum eritme ve çerçeve temizliğine devam edildi. Öğleden sonra arılığa gittim, geçen gün yarım bıraktığım işi tamamladım. Ağaçları budayınca kesilen dallar ve kuruyan ağaçlar yakıldı.

Bu arada iki kovana baktım, hiç besleme yapmadığım kovan 3-4 çerçeve yavru, beslediğim bir kovan 4-5 çerçeve yavru yapmış.

Eve dönünce temizlik yaptığım alanın temizlenmesi, kapak ve tabanların kapalı alana taşınması işlemini yaptım.

Geçen yıldan kalan soğanlar vardı, cücüklenmişler, bahçede onlar için yer hazırladım ve diktim.

10 kilo kadar mum eritmişim, 120 kadar çerçeve temizlemişim.

17 Nisan pazar, şiddetli yağmur bekleniyor. Sabah fırtına vardı. Öğleye doğru Kırklareli'ye döndük. Yağmur başladı.

Pazar günü başlayan, pazartesi günü aralıklarla devam eden yağmurlu hava, salı günü ise kapalı ve soğuk bir hava ile üç gün geçti.



20 NİSAN 2022 ÇARŞAMBA Karışık bir hava, arada bir güneş parlıyor... Biraz şerbetle Demircihalil... Doğa yeşermeye başlamış, yabani armutlar, yabani kirazlar, erikler, güvemler vb. çiçekte... Şeref abinin yanındaki arılara uğradım ilkin... Her zamanki gibi önce bir gözlem yaptım, o sırada az bir güneş çıktı geçti ve arılar uçuşuyor, polen taşıyorlar, suya konanlar ve hatta arabaya binince arabanın camındaki arı attıklarından fark ettim, temizlik uçuşu yapanlar var. Çünkü üç gündür kapalı kalan arıların ihtiyacı var.

Sonra buradaki arılara azar azar şerbet verdim.

Daha sonra baraj kıyısına geçtim. Burada da zayıf arılara öncelik vererek şerbet verdim. Birkaç tanesine fondan şeker, birkaçına da bal verdim. Akşama yakın hava serinlemeye başlayınca amitraz içerikli duman verdim.

Yukarıdaki arılara da duman verdim.

21 NİSAN 2022 PERŞEMBE Güneşli bir gün, biraz şerbetle İnece... Önce eve uğradım. geçen yıl yaptığımız datant kovanların kuluçkalık kısmını bezir yağıyla yağladım. Sonra arılığa geçtim. Şerbetleri verdim. Bir kovanın uçuş tahtasında ölü arılar görünce, açıp baktım, üç gün hava kötü gidince açlıktan arıların yarıdan fazlası ölmüş ya da can çekişiyor. Temizlik ve besleme yaptım, sonucunu izleyeceğiz. Akşam kovanlara duman verdim.

Arılıkta karıncalar, örümcekler ve kovanda çok küçük böcekler görüldü. 

23 NİSAN ULIUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI KUTLU OLSUN. 102 Yıl önce 23 Nisan 1920'de yurdumuzu düşmandan kurtarmak üzere dedelerimiz Ankara'da Mustafa Kemal'in önderliğinde toplanır. Kurtuluş Savaşı yapılır ve yurt düşmandan temizlenir. Devletin yönetimi aile yönetiminden halk yönetimine evrilir. Eski anlayışların yerine çağdaş değerler benimsenir. Bize bu güzel ülkeyi bırakan atalarımıza sonsuz saygı ve güzel dileklerimi sunarım.

Günün arıcılık ve arılık çalışmalarında ise, hava güneşli ama berrak ve açık bir güneş yerine biraz grimsi bir güneş, sonrası açıldı ve gün içinde 24 dereceyi gördüm. Köyde yeni kovanların sacını çaktım. Sonra evden 8 adet datand kuluçkalığı aldım ve arılığa gittim. Önce kat isteyen kovanların katını verdim. Sonra şerbet verdim.

Kat verdiğim kovanlardan birisinin arı mevcudu güzel, fakat çerçeveleri incelerken bir şey dikkatimi çekti. Kapanmak üzere olan açık yavrulu çerçeve var, fakat günlük yumurtalı çerçeve yok. Başladım sırayla çerçeveleri incelemeye altı çerçevede yavru var, çerçeve ortalarındaki yavrular çıkmış, çıkıyor. Derken sondan iki çerçevede kapalı ana arı yüksüklerini gördüm. Geçen günlerin birinde bu kovanın kapağı az yamuk duruyordu. Aklıma kötü şeyler geliyor. Birileri arada bir kovanlardan ana arı mı alıyor. Çünkü geçen yıl 24-28 nisan arasında 35 kadar kovanın arısını satmıştım. O tarihlerde tarlalarda silajlık yem bitkisi ekmişler ve on gün kadar çok iyi bir nektar akımı oldu ve arılar coştu. 2021yılı 30 Nisan ile 17 Mayıs tarihleri arasında sokağa çıkma yasağı vardı. Biz arıcı belgesi alarak çalışmalarımızı yürüttük. Boşalan kovanlara 30 Nisan ile 4 Mayıs arsında bölme oğul koydum. Kovanlara iki çerçeve tam kapalı yavrulu ve arılı çerçeve ile yanlara arılı ve ballı çerçeve koydum. Bu oğulların başka bir özelliği de verdiğim kapalı yavrulu ve arılı çerçevelerden biri muhakkak ana arı memeli idi. Bu memelerin çoğundan yeni ana arılar mayısın onuna doğru çoğu çıkmıştı. Bunlar mayısın yirmi beşine doğru çiftleştiler ve yavru yapmaya başladılar. İşte o zaman da iki kovanın yeni ana arısı yaklaşık iki çerçeve kadar yavru yaptıktan sonra ne olduysa oldu, arılar tekrar ana arı yüksüğü yaptı ve önceki anaarılara ne oldu anlayamadım. O kovanlar arılıkta kenardaki kovanlar idi, bugünkü kovan da en kenardaki kovan...  ?

Az bir toprak belleme işi yaptım.

24 NİSAN 2022 PAZAR Hava güneşli ve ılık, 20 litre şerbetle Demircihalil... Yukarıdaki arılar... Ruşetlerin kontrolü yapıldı. Kısa sürede büyük kovana aktarılmalı, bir kovanı 12'lik kovana aktardım ve katını verdim. Şerbetlerin yarısını buradaki arılara verdim.

Baraj kıyısına geçtim, önce datant kuluçkalıklı kovanların kontrolünü yaptım. Hayret buradaki kovanlar yukarıdakiler kadar iyi gelişmedi. Buranın payı olan şerbeti dağıttım. Datant kovanlardan birisini arısı yalancıya kaçmış, onun yanındaki kovan zayıf, arı mevcudu düşük. Bu iki kovanı birleştirdim. Birleştirme 10 çerçevelik bir kovanda yapıldı.

Akşam varroa için kovanlara duman verdim. Artık kullanılamayacak kadar eskimiş kovanlardan üçünü arabaya yükledim. Mum eritirken kullanabilirim. 

Yukarıdaki arılara da varroa için duman verdim.

25 NİSAN 2022 PAZARTESİ Güneşli ve ılık bir gün... 10 litre şerbetle İnece'ye gittim. Arabadaki bazı malzemeleri eve bıraktım. Sonra arılık... Kontrol etmem gereken kovanlar vardı, hava sıcakken onlara baktım, maşallah kat atma kıvamına gelenler var. Diğerleri de on gün içinde kat atılacak hale gelir. Şerbet vermem gereken kovanlara şerbet verdim. Yalancıya kaçan bir kovana üç gün önce anaarı memesi vermiştim, ona baktım memeyi bozmuş. Bu kez memeyi aldığım kovanı açtım, anaarı yüksüklü iki çerçeve vardı, çerçevelerden birini yüksükleri ve arılarıyla beraber verdim. Çerçeve aldığım kovanda yüksüklerden birinde anaarı çıkmış.

Arı hareketinin az olduğu kovanlardan biri verdiğim şerbeti bitirememiş. Açıp kontrol ettim, yalancıya kaçmış. Damızlıklardan birinden aldığım günlük yumurtalı bir çerçeve verdim.

Geçen hafta yağışlı geçen üç günün sonunda açlıktan arısının yarısını kaybeden kovana kapalı yavrulu ve arılı bir çerçeve destek verildi.

Hava kararırken kovanlara ikinci tur duman verdim.

26 NİSAN 2022 SALI  Tarım İl Müdürlüğü ve Arıcılar Birliği aracılığıyla getirtilen şekerler arıcılara dağıtıldı. Yedi çuval şeker de ben aldım. Teşekkür ederim. Bir çuval (50 Kg) şekerin maliyeti 425 TL. Dışarıda mesela Bizim Markette 750 TL. 

Öğleden sonra Ozan'la köye gittik, şekerleri bıraktık. Arabaya yeni kovanlardan 10 tane yükledik. Eskiyen kovanları hizmet dışı bırakacağız.

Köydeki evin bahçesindeki otlar diz boyu olmuş, motorlu tırpanla biçtim.

Dönüşte ayçiçek tarlasına uğradım. Ekilen ayçiçekler yeni yeni çıkmaya başlamış.

27 NİSAN 2022 ÇARŞAMBA Çok yorucu bir gün. Hava sıcaklığı 24-26 derecelerde Demircihalil'deyim. Eski kovanlardaki arıları yeni kovanlara aktardım. Üç kovanın kulaçkalık üzerindeki örtü tahtasını ballık üzerine alarak alanını genişlettim. Bazı kovanlara katını verme zamanı...

Sonra baraj kıyısına geçtim ama araba yine çamura batınca ilerleyemedim. Sol taraftaki tekerlekler çamura saplandı. Arabadaki çapayla tekerleğin geçeceği yerlerdeki çamurları temizleyerek geri geri giderek çamurdan kurtuldum. Arıların yanına yürüyerek gittim. Yanımdaki şerbeti ve fondan şekerleri ihtiyacı olan arılara verdim. Zayıf olarak kaydettiğim arı çok saldırdı. Ayaklarımdan birkaç yerden soktu. Başka bir gün ilgileneceğim. Burada doğa gerçekten renk cümbüşü içinde... Çiçek açma sırası gelen otlar ve ağaçlar güzelliklerini esirgemiyorlar.

28 NİSAN 2022 PERŞEMBE Sabahtan köye gitme niyetim vardı. Bir telefon Arıcılar Birliğinin bir toplantısı varmış, ikinci telefon arabanın trafik sigortası süresi dolmuş... Öğleden sonra toplantıya katıldım, arabanın sigorta işini hallettim.

29 NİSAN 2022 CUMA Öğleden sonra İnece... Eve uğrayıp ufak tefek işlerimi gördüm. Motorlu tırpanı aldım ve arılığa geçtim. 

Kekiklerim çiçek açmış. 

Önce bir kovanı, başka bir kovana aktardım. Sonra sorunlu arılar vardı, onları inceledim. Birkaç gün önceki kontrolde ana arısız kaldığını fark ettiğim kovanı inceledim, boşalan ana arı memesinden çıkan anaarıyı aradım bulamadım. Bundan aldığım ana arı yüksüklü çerçevede yüksüklerden birinden ana arı çıkmış gibi yüksüğün ucu açıktı. Bulamadım. Bundan yüksüklü çerçeveyi alırken, onun yerine ortası kapalı yavrulu, kenarları açık yavrulu bir çerçeve vermiştim bu kovana, ona ana arı yüksüğü yapmaya başlamış. Bundan ana arı yüksüklü çerçeve aldığım kovanı kontrol ettim ve 2022 yılının ilk prensesini gördüm. 

13-17 nisan tarihleri arasındaki yağmurlu ve serin havada açlıktan arısının çoğunu kaybeden kovana geçenlerde kapalı yavrulu bir çerçeve vermiştim. Peteğin ortasındaki yavrular çıkmış, ana arı o çerçeve üzerinde gezinip duruyor.

Büyük kovanların gelişme durumunu merak ediyordum, maşallah gelişme durumları bazısında beş, bazısında daha fazla sayıda çerçeve kapalı ve açık yavrulu çerçeveye ulaşmış. Geçen sene zayıf kaldığı için Demircihalil'den bir oğulu buraya getirmiştim. Hırçın bir arıydı. Bahar gelişimi zayıf, merak edip baktım. Daha üç çerçeve geçen sene balı var, toplasan iki çerçeve arı yok, Çerçeveleri kontrol etmeye başladım. Bir çerçevede iki adet ana arı yüksüğü... Yaramaz arı... 

Geçen yıl damızlığımdan ürettiğim kraliçelerin kovanlarından beş tanesine baktım, gelişme durumları fena değil, kapalı yavrulu 5-6 çerçeve var. Hıdırellez'e kat verilir duruma gelir. 

İnece'deki arılıkta durum bu. Arı trafiği biraz azalmış gibi, kovanlara nektar geliyor.

Akşama doğru, motorlu tırpanla biraz ot kestim.

Arılara duman verdim.


1 MAYIS İŞÇİ VE EMEKÇİ BAYRAMI KUTLU OLSUN.

İşçi arılarımıza sağlık, sıhhat ve bereketli bir yıl dileriz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder