1 Haziran 2022 Çarşamba

2022 MAYIS

ÖZET: Mayıs ayı benim arılıklarda en çok oğul aldığım aydır. Bu yıl 170 civarında kovandan şimdiye kadar aldığım oğul İnece'de 9 oğul, Demircihalil 'de ise 8 oğuldur. Gitmediğim zamanlar çıkıp giden gitti. Geçmişte bir günde iş çıkışı İnece 'deki arılığa gittim, ağaçlarda ve ağaçlara astığım sepetlerde 7 oğul bulmuşluğum oldu. Demircihalil'de ise bir günde 4 oğul gördüm arılıkta. Hava bozuktu, bir tanesini aldım, üçü ise havanın birden bire kararıp, önce fırtına, sonra şimşekler ve ardından bastıran yağmurla oğullar havalanıp gitti.

Bu ay arılara kat vermekle geçiyor. Çok eskiyen kovanların arılarını yeni kovanlara aktarma ve petek verme işleri çok zaman aldı. Şu ana kadar geçen yıldan kalan temel petekli ya hiç kabartılmamış ya da az kabartılmış petekler hariç - yüzden fazla olabilir- 400'ün üzerinde yeni çerçeve kullandım. 

Geçen yıl arılar çok oğul verdi,  zayıf kovanları desteklemek amacıyla güçlü kovanlardan arılı ve kapalı yavrulu çerçeveler alınarak zayıflar takviye edildi. Ayrıca epey bölme oğul yaptım. Bu bölmelerin anasının çoğu özel kraliçedir. 2014 yılı haziran ayındaki aşırı yağışlardan dolayı arılarım hastalandı, o tarihten sonra kraliçelerde seçici davranmaya başladım. Hastalığa yakalanan arılardan kraliçe yaptırmadım. Kovanı temiz olmayan arıları sildim. Verimsiz arılarla yolları ayırdım. Saldırgan arılara belli bir yere kadar tahammül ettim, sonunda onları da gözden çıkardım. geçmişi sekiz yıla dayanan ama son altı yılı titiz çalışma gerektiren arı iyileştirme çalışması yaptım. Bu çalışmada başarılı oldum. Şimdi çalışkan, doğadan iyi yararlanan, sakin, sahibini mutlu eden arılarla arıcılık daha güzel. 

Bu yüzden mi bilmem iki yıldır arılığımdan fark edebildiğim kadarıyla altı tane kovanın anaarısı yok oldu. Bunlar yan yana olan kovanların anaarıları!

1 MAYIS 2022 PAZAR İŞÇİ VE EMEKÇİ BAYRAMI KUTLU OLSUN.

Öğle saatlerinde İnece... Motorlu tırpanı aldım ve arılığa geçtim. Önce kontrol etmem gereken kovanlar vardı. Onları kontrol ettim. Birini büyük kovana aktardım. Anasız kalan kovanı kontrol ettim. Ana arı yüksüğünü incelerken ana arısı çıkıverdi. Zamanı gelmiş, başka bir çerçevedeki ana arı yüksüğünü sakince kestim ve yalancıya kaçan, bunun için günlük yumurtalı çerçeve vermeme rağmen ana arı yüksüğü yapmayan kovana götürdüm. Bu kovanı yerinden kaldırıp ön tarafa koydum. Boş bir kovan bulup, kaldırdığım kovanın yerine koydum. Eski kovandaki arılı çerçeveleri kontrol ederek birkaç metre uzağa silkeledim. Kovanda az sayıda çerçeve bırakarak ana arı memesini iki çerçeve arasına koydum. Hayırlı olsun.


Gözde arılarımdan birkaçına baktım, nektar geliyor. Son olarak damızlığı inceledim. Damızlıkta ana arıyı göremedim. Beş çerçevede ana arı yüksüğü yapmışlar. Önceki gün incelediğim bir kovan hiç gelişmemiş, ana arısı var, iki tane yüksük yapmış. Ana arısı alındı, yüksük bozuldu. Damızlıktan ana arı yüksüklü bir çerçeve arılarıyla birlikte alınarak o kovana verildi. Bir de bölme oğul yaptım ve damızlıktan ana arı yüksüklü bir çerçeve de ona verdim. 

Ve sürpriz, arı işi bitti, ot biçmeye başlayacağım sırada kirazın dalında yarım çerçevelik yılın ilk oğul... Kovanlardan birinden aldığım az ballı bir çerçeve ile iki kabarmış peteği bir kovana koydum. Ballı olan çerçeveyi dalın altına yaklaştırıp, dalı silkeledim ve oğul çerçeveye döküldü. 

Son olarak iki saate yakın motorlu tırpanla ot biçtim.

2-4 MAYIS 2022 RAMAZAN BAYRAMI

BAYRAMINIZ KUTLU OLSUN

4 MAYIS 2022 ÇARŞAMBA Öğleden sonra İnece... Parçalı bulutlu 18-19 derecelerde bir hava... Evden bazı malzemeleri alıp arılığa geçtim. Biraz acı biber ekmek için yer hazırladım. Sorunlu arıları kontrol ve şerbet verme işi.. Bazı ağaçların dalları kesildi, traktör rahat çalışsın diye.

5 MAYIS 2022 PERŞEMBE Biraz temel petekli çerçeve ile baraj kıyısındayım. Hava parçalı bulutlu 18-19 derecelerde... Dün arabaya katları yüklemiştim. Önce onların çerçeve sacını çaktım. Sonra geçen haftaki aktardığım kovanları bunlara aktardım. Birkaç arıya kat verdim. 

Şeref abinin arılara baktık, en kuvvetli olan oğula yönelmiş. İkiye böldük, diğerlerine kat verdik.

Sonra aşağıya baraj kıyısına geçtim. Yolun bir kısmı bataklık olmuş geçilmiyor. Arıların yanına yürüyerek gittim. Yanımdaki şerbeti paylaştırdım.

Ağaçta burada bu yılın ilk oğulu... Hemen bir kovan ayarlayıp, içine dört beş tane kabarmış petekli çerçeve verdim, çerçevelerde gömeçlere biraz şerbet döktüm.

Son olarak da azar azar duman verdim, yukarıdaki arılara da duman verdim.

6 MAYIS 2022 CUMA 6 MAYIS HIDIRELLEZ BAYRAMI, 6 MAYIS 1972, 50 YIL ÖNCE ÜÇ DEVRİMCİ GENCİN İDAM TARİHİ ...

İnece'ye gittik. Acı biber diktik. Sorunlu arılara baktım. Dört kovana kat verdim. Damızlığa ne olduysa oldu, ana arı yüksükleri yapmış, kontrolde analardan biri çıkmış, paketleyip anasız bir kovana v erdim. Diğer yüksükleri kutu içine aldım.

Akşamleyin bir düğüne gittik, gençlere ömür boyu mutluluklar dileriz.

7 MAYIS 2022 CUMARTESİ İnece'ye gittim. Arılığı geç de olsa bugün kazayağı denilen bir toprak işleme aletiyle sürdük. Toprak epey kurumuş. 

Satmak için ayırdığım kovanlardan oğula yönelenler var. Hatta bir tanesinde kestiğim ana arı yüksüğünden yeni anaarı çıktı. Zayıf arılardan üçüne kapalı yavrulu ve arılı çerçeve desteği yapıldı. 6 mayıs günü ana damızlıkta çıkan yeni anaarı, anasız kalan bir kovana kutu içinde verilmişti, onu kutudan çıkardım, hayırlısı olsun.

Bazı kovanların katı verildi. Geçen yılın anaarı yetiştirme kovanının kuluçkalığına standart tarzda temel petek verildi.

8 MAYIS 2022 PAZAR Temel petekli çerçeve hazırlayıp, arabaya yükledim. Baraj kıyısına giderken bana da haber ver, oltayla balık tutacağım, diyen arkadaşımız Mehmet Kaya'yı da alarak Demircihalil'e ve baraj kıyısına gittik. Önce yukarıdaki anaarısız kalan kovana anaarı yüksüğü verdik. Sonra hızlı bir şekilde iyi gelişen kovanların kuluçkalık üzerindeki örtü tahtalarını ballığın üzerine aldık. Bunlara daha sonra temel petek vereceğim.

Baraj kıyısına geçtik. Boz armudun dalında bir oğul, boş kovanlardan birini hazırladım. Beş altı tane kabarmış petek koydum, peteklere de şerbet döktüm. Oğulu kovana silkeledim. Sonra ön sıradaki kovanlara sırayla baktım. Maşallah bazılarının gelişimi çok iyi, bazıları daha beş altı çerçeve yavruda. İyi durumda olanlara katını verdim. Ön sırada proplemli  üç kovan çıktı. Biri henüz bir buçuk çıta yavruda, bir diğerinin nüfusu az ve anaarı yüksüğü yapmış. Bir tanesinin de yumurta atma şeklini beğenmedim. Petek gözlerinde olması gerekenden fazla boşluk var. 

İkinci sıradaki kovanlardan ikisine baktım,  maşallah süper gelişmişler, ikisi de geçen sene oğulu. Son sıradaki geçen sene oğullarından biri de güzel...

Buradaki datant kuluçkalıklı kovanları yukarıdaki arıların yanına taşıdım. Yorucu bir gündü.

Arkadaşımız oltayla iyi balık yakalamış. teşekkür ederiz.

9 MAYIS 2022 PAZARTESİ Biraz temel petekli çerçeve hazırlayıp İnece'ye gittim. Önce üç gün önce diktiğimiz biber fidelerini suladım. Ağaçlarda oğul var mı diye bakındım, yok. Sorunlu ve zayıf olan arılara geçen gün arılı ve kapalı yavrulu çerçeve ile desteklemiştim. Onlara baktım. Biri hariç diğerleri iyi. Sonra beş kovana kat verdim. 

Eve geçtim. Yeni kovanlardan bazılarında çalışma yaptım. Baraj kıyısındaki datant çerçeveli kovanların katlarını arabaya yükledim.

10 MAYIS 2022 SALI Demircihalil'deyim. Geçen yıl arıların yeterince kabartamadığı datant kuluçkalıkları getirdim. Onları kovanların üzerine koydum. Ruşetlerde kışlayan arıları normal kovanlara aktardım. Sonra baraj kıyısına inip, önceki gün yukarı taşıdığım kovanların sehpalarını aldım ve yukarıya götürdüm. Yere koyduğum kovanları sehpanın üzerine aldım. Tekrar baraj kıyısına döndüm ve sekiz tane kovanı daha yukarıya taşıdım.

Baraj kıyısında bir oğul vardı. Ana yenilemeye çalışan bir kovan fark ettim.

11 MAYIS 2022 ÇARŞAMBA İnece'deyim... Yeni kovanları aldım ve arılığa geçtim. Kirazın dalında bir oğul... Arılara kat vermeye devam, bugünlerde nektar geliyor. Akasyalar çiçekte. Akşam üzeri iki kovan arı sattım.

12 MAYIS 2022 PERŞEMBE Demircihalil'deyim. Bugün hava sıcak 2-25 derecelerde... Arabadaki yeni kovanları boşalttık. Burada Şerif abi yardım etti. Sonra onun bir arısı oğula yönelmişti, onu böldük ve analarını kontrol ettik. Bölmede anaarıyı gördük, asıl kovandaki memeler daha duruyor. Önceki gün  akşam baraj kıyısından Hacı abilerin çiftliğin yanına taşıdığım kovanların sehpalarını  baraj kıyısından getirdim Eski kovanlardaki arıları yeni kovanlara aktardım. 

Baraj kıyısında bir oğul daha ... Birkaç kovana kat verdim. Geçen yılın güçlü oğullarından bir oğul vermiş, çerçeveleri tek tek inceledim, Bir sürü anaarı yüksüğü kestim. Yüksüğü keserken anaarılar çıkıyor. Beş tanesini kutuya alıp, kovanında bıraktım.

13 MAYIS 2022 CUMA Öğleden sonra İnece'deyim. Kat atmaya devam... Sorunlu ( anaarı konusunda) kovanları kontrol ettim. Üç tane yeni prensesimiz var. İki kovanda anaarı göremedim, daha sonra tekrar kontrol edilecek...  Boş kovanlardan birine oğul girmiş.

Akşam üzeri İlhan geldi, beş kovan arı verdim. 

14 MAYIS 2022 CUMARTESİ Temel petek takılmış çerçevelerle Demircihalil'deyim. Dün arabaya katları yüklemiştim. Önce katları verdim. Sonra onluk datant kuluçkalıklı kovanları kontrol ettim. İki tanesi dört çerçeve yavru, iki tanesi yedi çerçeve, geri kalanlar altı çerçeve... Henüz yeterli nektar yok, biraz besin takviyesi şart. Daha sonra geçen hafta ruşetlerden normal kovanlara aktardıklarıma baktım. Henüz kayda değer önemli gelişme yok.

Baraj kıyısına geçtim. İlgilenemediğim birkaç kovan vardı onlara baktım. Kat verme kıvamına gelenlere katını verdim. İyi gelişemeyen ve anaarısını değiştiren iki kovan vardı. İkisinde de anaarıyı gördüm, birine başka bir kovandan kapalı yavrulu çerçeve takviyesi yaptım.


Verimli kovanlarımdan biri oğul vermiş, çıkması yakın pek çok anaarı yüksüğü var.  

15 MAYIS 2022 PAZAR Öğleden sonra İnece'deyim. Kat verme işini bitirdim. Şimdilik fazla oğula yönelen yok. Son günlerde havalar ısındı ve güzel nektar akışı oldu. 

Akşam saat yediye doğru yağmur başladı. İnece - Karahıdır arası şiddetli yağdı.

16 MAYIS 2022 PAZARTESİ Sabah erkenden baraj kıyısına gittim. Kovanlardan birinde epey bir anaarı yüksüğü vardı, onların bir kısmını kutu içine aldım. yeterince gelişemeyen 6-7 arı vardı onlara şerbet verdim.

Dönüşte arabayı bakıma verdim.

17 MAYIS 2022 SALI Demircihalil'deyim. Temel petekli çerçeveler hazırladım. Karaçalıda bir oğul... Yeni kovanların çerçeve konulan yerlerinin saclarını çaktık. Şerif abi yardım etti. Sonra ihtiyacı olan kovanlara temel petek verdim. İyi gelişemeyen arılara destek amaçlı şerbet verdim. Sonra baraj kıyısına geçtik. Burada da zayıf kovanlara azar azar şerbet takviyesi yaptık. Oğulları kontrol ettik. Bazılarında anaarı göremedik.

Demircihalil Köyü Muhtarı ile görüştük.

18 MAYIS 2022 ÇARŞMBA Yağmurlu bir gün, sıcaklık öğleye doğru 22-23 derece idi, ikindi saatlerinde 10 derecelere düştü. 

Sabahtan Kırklareli Tarım İl Müdürlüğüne uğrayıp yeni kovanlar için plaka aldım.

19 MAYIS 2022 PERŞEMBE 

19 MAYIS ATATÜRK'Ü ANMA VE GENÇLİK VE SPOR BAYRAMI KUTLU OLSUN

Öğleden sonra İnece'ye gittik. Yağmur iyi yağmış. Ortalık bahar havasında, otlara ve bitkilere bir canlılık gelmiş.

Kirazlara ilaç attım. Ana sorunu olan üç kovan vardı. Birinde anaarıyı gördüm, ikisinde göremedim.

20 MAYIS 2022 CUMA Öğleye doğru Hacı abi telefon etti, oğul var, dedi. Baraj kıyısına gidip oğulu bir kovana yerleştirdim. Sonra İnece'ye geçtik, orada da güzel bir oğul var. Asma diplerinin otlarını kopardım, Ozan da bel küreği ile diplerini kabarttı. Çapa makinesini götürdük ama gömülü gömülü verdi. Pek çalışamadık.

21 MAYIS 2022 CUMARTESİ Demircihalil 'de baraj kıyısına gittim. Kat vermediğim kovanlar vardı, onların katını verdim. Oğula yönelen bir kovan vardı, pazartesi günü anaarı memelerini kesip kutu içine almıştım. Dört tane anaarı memesini bir arıcı arkadaşa vermiştim. Bugün kontrol ettim. Anaarısı çıkan anaarı memelerini görünce diğer memeleri kesip kutuya aldım.

Yukarıda Servet abinin yanındaki arılara geçtim. Anaarılardan birini oradaki anasız bir kovana verdim. Yeni kovanların ballık kısmının kuşaklarını çaktık Şerif abiyle. Sonra yeni kovanların plakasını taktım.

Akşam üzeri yedek ana için bir kovan bölme oğul yaptım.

22 MAYIS 2022 PAZAR İnece'de arılıktayım. Ağaçların arasından geçildi. Bir oğul var. Anasız olan iki kovan vardı, birine yüksükten yeni çıkan anaarı verildi. Diğerine de kapalı yüksük verildi. Oğul veren arılardan fark ettiklerimi kontrol ettim. Birinde anaarıyı göremedim. Oğulları kontrol ettim, üçü yavruya geçmiş.

23 MAYIS 2022 PAZARTESİ Temel petekli çerçeve ile Demircihalil 'de baraj kıyısı, kat vermem gereken kovanlara katını verdim, bazı kovanlara petek ilave ettim. Kontrol etmem gereken zayıf kovanlar var, onlara baktım, anaarılarının yenilenmesi lazım. Sonra yukarı Servet abilerin yerindeki arılara baktım. Yeni kovanların kuşaklarını çaktık.

24 MAYIS 2022 SALI İnece'deyim. Eve uğradım, sonra arılığa geçtim. Oğul göremedim. Bazı kovanlara petek takviyesi yaptım. Arı yönünden güçlü iki kovandan birer çerçeve kapalı yavrulu çerçeve alarak zayıf kalan kovanlara takviye yaptım. Bölmelerden biri yalancıya kaçmış, kapalı anaarı yüksüğü verdim. Oğul veren bir kovanda anaarı göremedim. Kuvvetli kovanlardan ikisine baktım maşallah dış peteklerde sırlama işi başlamış. Saat dört sıraları batıdan kara bulutlar gelmeye başladı, biraz da rüzgar çıktı ve hava serinlemeye başladı. Saat beşe doğru yağmur yağmaya başladı.20 dakika kadar yağdı ve yerler ıslandı.

26 MAYIS 2022 PERŞEMBE Öğleye doğru baraj kıyısı... Meşede oğul, hazırlık yapıldı ve kovana alındı. Kovanlarda oğul eğilimi var mı, yok mu hem kontrol ediliyor, hem de temel petek ihtiyacı olanlara petek veriyorum. Oğullara baktım, yavruya başlamışlar. Oğul veren kovanları tespit etmeye çalışıyorum. Üç tanesini buldum. Bu zamana kadar beklenen gelişmeyi gösteremeyen dört kovan var, onlar biraz güçlenince anaarıları değiştirilecek.


27 MAYIS 2022 CUMA Öğleden sonra İnece, kat verdiğim kovanlara çerçeve takviyesi ya da eksik çerçeveleri tamamlama işi yapılacak... Önce eve uğrayıp yeni çerçevelerden aldım. Sonra arılığa geçtim. Dün bu bölgeye epey yağış düşmüş, dolu da yağmış. Toprak ıslak, çukur yerler çamur. Hava oldukça nemli, eriklerde dolunun izleri görülüyor, asma yaprakları etkilenmiş....

 Arılar vızır vızır çalışıyor. Pek çok kovanın uçuş tahtasında arılar var, hatta bir kısmı teke sakalı gibi sarkmış. Arka sıradan ve 14 çerçevelik kovanlardan başladım petekli çerçeve takviyesine. Daha ikinci kovanda anaarı yüksükleriyle karşılaştım. Yoğun arı var, memeleri bozdum, kraliçeyi gördüm. Üç adet kapalı yavrulu ve arılı çerçeveyi alarak bölme yaptım.

Ay başında anaarılarına bir haller olan kovanları kontrol ettim, kapalı yavrulu çerçeveler var. 

Geçen seneki bölme kovanlardan biri ( 14'lük) pek gelişememiş. Oysa ona benzer kovanlar neredeyse 10 çıta yavruya sahip...

Üç gün önce anaarı memesi verdiğim bir kovanda yeni anaarıyı gördüm. 

İkindi sonrası arılar yavru mu uçuruyor, oğul mu veriyor anlamadım ön taraftaki kovanların üstünde yoğun bir arı uçuşu var. Oğul olmalı, oğul otundan birkaç yaprak koparıp erik ağacının dalında ovdum ve oğul oraya yöneldi. Bu arada boş bir kovan ve birkaç tane kabarmış petek ve arılardan birinden ballı çerçeve alarak kovana yerleştirdim. Oğulun bir kısmı ağacın dalına bir kısmı ise dibine toplanmaya başladı, Kovanı oğulun olduğu dalın altına koydum. İki adet kabarmış peteği de oğulların üzerine yavaşça bıraktım, saniyeler içinde petekler arıyla doldu, petekleri arısıyla birlikte kovana yerleştirdim. Bu oğulda birkaç tane anaarı var, birini yakalayıp, oğul veren ve anaarısız kalan bir kovanın girişine bıraktım, içeri daldı. Umarım kabul edilir.

28 MAYIS 2022 CUMARTESİ Öğle saatlerinde Demircihalil... Hem çerçeve takviyesi hem de oğul önleme çalışmaları yapılacak. Önce Servet abinin yanındaki kovanları inceledim. İhtiyacı olanlara temel petekli yeni çerçeve verdim. Sonra baraj kıyısına indim. Tahminim yanlış değilse arabadan inerken arılığın üstünde oğul benzeri kalabalık bir arı uçuşu vardı. Daha ben hazırlık yapmadan uzaklaşıp gitti. Kısmet işi... Bu sene oğul az, arılar baharda iyi gelişemedi. Şu anda mevcut arılardan sorunlu olanların beş tanesinin anaarısını değiştirmem gerekir.

Oğullardan biri 2-3 çerçeve kadar yavru yapmış ama çerçevenin birinin ortasına anaarı yüksüğü yapmaya başlamış, öteki çerçevede de anaarı yüksüğü başlangıcı var. Arı, anaarıyı yenilemek istiyor.

29 MAYIS 2022 PAZAR İkindi saatlerinde Mehmet Kırlı hocamla İnece'ye gidip asmaların bakımını yaptık.

31 MAYIS 2022 SALI Dün Tekirdağ'a gittik, bu gün öğleye doğru Kırklareli'ne geldik. Öğleden sonra bira temel petekli çerçeve alarak İnece'ye gittim. Çok güzel bal akımı var. Kovanlar ham bal kokusu yayıyor. Çocukluğumda köyümüz Gezlevi'de eylül ayında üzüm  pekmezi kova koca eski bakır kazanlarda - bir ya da bir buçuk metre çapında ve 25-30 cm yüksekliğinde kalaylı bakır kazanlar-kaynatılırdı. Koskocaman köyün üç mahallesi de pekmez kokardı. Şimdi de bal akımının sel gibi olduğu bu günlerde arılar adeta bal pişiriyor ve kovan dışına balın kokusu yayılıyor.

Oğulları kovana alırken eski kara petekleri tercih ediyorum. Ertesi yıl bu petekleri balda kullanıyorum. Bal hasadından sonra eritiyorum. Fotoğraftaki eski çerçeveler geçen yılın oğul arılarından birine ait.

Geç gelişen birkaç kovana kat verdim. Bazı kovanlara çerçeve takviyesi yaptım. Oğulları kontrol ettim. Hepsinde anaarı gördüm. Eski analılar yumurtlayıp kapalı yavrulu çerçeve yapmışlar. 

Bu arada oğul veren kovanları tespit ettikçe katlarını alıyorum, yeni temel peteklerden bir iki tane bırakıp, diğerlerini de alıyorum.


 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder