17 Ocak 2024 Çarşamba

OCAK - ŞUBAT 2024

 



3 OCAK 2024 ÇARŞAMBA

KABAK ÇEKİRDEĞİ
Geçenlerde sosyal medyada gezinirken kabak çekirdeğinin faydalarından bahseden bir yazı okudum. Ara sıra pazardan bal kabağı alıp, tüketiriz. Bizim pazarcılardan Şafak, bugünlerde pazara epey bal kabağı getirip, kesiyor, çekirdeklerini ayırıp, kabuklarını soyuyor ve paketleyip satıyor. Baktım kabak çekirdeklerini bir poşette toplamış. İstedim, sağ olsun verdi.
Evde çekirdekleri tek tek ayıklamak için iki saat kadar uğraştım. Sonra bol su ile yıkadım. Suyu süzüldükten sonra tuz katıp ovaladım. Birkaç saat bekledikten sonra fırına atıp, azcık kavurduk. Nefis oldu.


6 OCAK 2024 CUMARTESİ Demircihalil'e gittim. Yukarıdaki kovanlara baktım. İkisinin örtü tahtası aralanmış. Onları düzelttim. Aşağıya geçtim, derede su akıyor. Burada birkaç cevizi toprağa gömdüm. Bakarsın fidan olur, ağaç olur, gelip geçene hayır olur. 

Kabak çekirdeği veren arkadaşla Cumartesi pazarında

11 OCAK 2024 PERŞEMBE İnece'ye gittim. Önce eve uğradım, sonra arılığa geçtim. Hava güneşli ama soğuk, arabanın termometresi 4-5 dereceleri gösteriyor. Son yağmurlardan sonra çukurlar su ile dolmuş ve bazı yerlerde buzlanma var. Toprak vıcık vıcık... Kovanların her birinin önünden geçip baktım. İki kovanın arıları giriş deliğinde tek tük uçuşuyor ama hemen kovana dönüyor. 





17 OCAK 2024 ÇARŞAMBA Az bulutlu 8-9 derecelerde bir hava ve öğle saatlerinde Demircihalil'deki arılara gittim. Geçen günlerde yağan yağmur bayağı etkili olmuş. Toprak yolda arabanın batma riski var. O yüzden riske girmedim. Yukarıdaki arıların önünden tek tek baktım. Çoğu temizlik uçuşuna çıkmış. Kovan önlerine ölü arıları atmışlar. 

18 OCAK 2024  PERŞEMBE Parçalı bulutlu, 14-15 derecelerde bir havada öğle saatlerinde İnece'ye gittik. Dokuzhöyük köyüne uğradık. Arılıkta kovanları dıştan kontrol ettim. Genelde uçuşuyorlar ama arılar zayıf... 

25 OCAK 2024 PERŞEMBE Parçalı bulutlu 8-10 derecelik bir havada İnece'ye gittik. Öğleden sonra arılığa geçtim. Ağaç altlarına dökülen yaprakların yoğun olduğu yerlerdeki yaprakları toplayıp yaktım.

26 OCAK 2024 CUMA  9-10 derecelerde karışık bir hava Demircihalil'deki arılardayım. Kovanlardan biri yağmalanıyor. Kovanı açtım, arıları ölmüş.  Arı mevcudu çok az imiş. Ballı çerçeveleri diğer kovanlara verdim. Alt tarafa geçtim, buradaki zayıf kovanlardan biri de ölmüş. Dikkatimi çeken şu: Her iki kovanda da bal var ancak bu zayıf arılar bir çerçevenin onda biri kadar bile bir  yer kaplamıyor. Ve öldükleri yer çerçevede balın olmadığı kısımlar. Yoksa yan çerçevelerde ve çerçevenin üst kenarlarında bal var.

ŞUBAT 2024

2 ŞUBAT 2024 CUMA Kapalı ( bulutlu) bir hava,8-9 derecelerde bir sıcaklık... Mum eritme ve çerçeve kaynatıp, yıkama için yaptırdığım kazanın üst kısmına iki adet şerit düzeneği hazırlamıştık. Onları Emrah'tan ( Erksan Makine) alıp köye geçtim. Kazanın parçasını eve bırakıp, arılığa geçtim. Bahçede kuruyan ağaçları ve budadığım dalları bir yere toplamıştım. Onları arabaya sığacak şekilde küçülttüm ve yükledim. Eve bıraktım. 

5ŞUBAT 2024 PAZARTESİ Az bulutlu 17 derecelik sıcaklık. İnece... Mum eritme kazanını deneme günü. Kazana su doldurdum, altını yaktım. 26 çerçeve koydum. Suyun kaynaması çok uzun sürdü. Arılığa geçtim. Kovanlara tek tek baktım. Aralık ayı sonlarında erkek arı gördüğüm kovanı inceledim. Düşündüğüm gibi anaarı yok, yalancı anaarıdan olma erkekler... Başka bir zaman zayıf bir arı ile birleştireceğim.



Büyük kovanlardan birinde hareket yok, açtım, baktım. arı açlıktan ölmüş. Geçen aylarda bu kovanın kapağıyla oynamışlardı. Başka bir kovanda da bal sıkıntısı vardı. Ona ballı iki çerçeve ve fondan şeker takviyesi yaptım.

Bugün yetmişten fazla çerçeve yıkadım. 

6 ŞUBAT 2024 SALI Güneşli bir gün, öğle saatlerinde Demircihalil baraj kıyısı... Kovanlara dış gözlem ( arı giriş- çıkışı var mı) yapıldı. Durum iyi görünüyor. Yalancı safranlar çiçekte... Sonbaharın güçlü arılarına fondan şeker verdim. Buradaki damızlık anadan olan iki oğulun örtü tahtasını açıp baktım, maşallah iyi görünüyorlar. Yukarıdaki arılara baktık, onlar da iyi... Hem aşağıda hem de yukarıdaki arılar yoğun olmamakla birlikte kovana sarı sarı polen taşıyorlar. Hatta bir arının limon renginde açık sarı polenle geldiğine tanık oldum.

9 ŞUBAT 2024 CUMA Ara sıra güneşli, 15 derecelerde bir sıcaklık öğle saatlerinde İnece... Geçen günlerde kazanda kaynattığım çerçeveleri bir kez daha sıcak sudan geçirdikten sonra bıçakla üzerindeki propolis ve mum kalıntılarını kazıdım. Biraz da ağartma işlemi yapıp bol su ile duruladım. Yağmurlarda da iyice durulansın.

18 ŞUBAT 2024 PAZAR
Öğleye doğru İnece'ye hareket ettim. Arabanın termometresi 4 dereceyi gösteriyor. İnece'ye varınca saat on üçü, termometre ise 6-7 dereceyi gösteriyordu.
Önce bahçeye uğradım. Bu kapalı ve serin havada tek tük arı görüyorum. Ocak ayı sonlarında çiçek açmaya başlayan ve iki aya yakın çiçekli kalabilen nefis ve güzel keskin kokusu olan çalı şeklindeki bitkim çiçeğe bürünmüş ve kokusunu cömertçe çevreye yayıyor. Fotoğrafını çekmek için yaklaşıyorum. Çalının çiçekleri arı kaynıyor. Hem de yedi derecelik bir sıcaklıkta. Kovanların hepsinin önüne baktım. Yarım saat sonra güneş çıktı ,güneşle beraber sıcaklık yükseldi. Ortalık arıyla doldu.



Ballı babalar da çiçek açmış. Onlarda da arılar gördüm.
Bahar yakın, doğa süslenmeye başlamış. Her canlı neslinin devamı için dönemsel çalışmalarını sürdürüyor.
Bu çalı çiçeğini başta arıcılar ve bahçe sahibi olmak üzere doğaseverlere öneriyorum. Şubat ayında doğal parfüm kokusu yayıyor.

23 ŞUBAT 2024 CUMA Parçalı bulutlu,16-17 derecelerde bir sıcaklık öğle saatlerinde baraj kıyısı... Yanıma fondan şeker ve biraz donmuş bal aldım. Şerif abi ile önce yukarıdaki arıları, sonra baraj kıyısındaki arıları kontrol ettik.
Yukarıda bir arı yağmalanıyor.


Sarı çiğdemler açmış, üzerlerinde arılar geziniyor.
Baraj kıyısında birkaç kovana fondan şeker ve bal verdim. Kovan giriş - çıkışındaki arı azlığından arıların nüfus yönünden zayıf olduğu anlaşılıyor.

24 ŞUBAT 2024 CUMARTESİ Sabahtan az bulutlu bir hava, İnece'ye gittik Köyden bir komşu rahmetli olmuş. Allah rahmet eylesin. Cenazesine katıldık. Sonra arılığa uğradım. Ön taraftaki arılara fondan şeker verdim. Diğer arıları da kontrol ettim. Onların da bir kısmına ikiye böldüğüm fondanlardan verdim.

Arılar için güzel bir gün... Kovanlara polenle dönüyorlar.

İki kök çiçek diktim.

Söz verdiğim arkadaşlara kokulu çalıdan köklü fidan ve köklendirmek için çubuk getirdim.

26 ŞUBAT 2024 PAZARTESİ Parçalı bulutlu 19 dereceyi gören bir günde İnece'ye gittim. Eski çerçevelerin temizlik işleri yapıldı. Yeni yaptığımız mum eritme ve çerçeve kaynatma kazanını temizleyip arabaya aldım.
Bahçeye uğradım, arılar çalışıyor. Bir adet zeytin fidanı diktim. Kayısı ve papaz eriğinden kalem kestim. Eve gelince bahçedeki erik fidanını aşıladım.

27 ŞUBAT 2024 SALI Güneşli bir gün... Öğle saatlerinde İnece ve arılık... ağaçlarda budama yaptım. Ağaç aralarından traktörün rahat geçmesi için hazırlık yapıldı.


Arıları inceledim. Birinde hiç arı trafiği yok. Bu sonbaharda anaarısını değiştiren bir kovandı. Açtım, mevcudu çok azalmış. Klasik zayıf arı ölümü. Çerçevede bal var ama soğukta balsız bölgede salkıma girmişler ve ölmüşler. Başka bir kovanı açtım arı var, bal var. Yavru yok, anaarıyı göremedim. Başka bir kovana ölen arının ballı çerçevelerinden verdim. Avuç içi kadar kapalı yavru yapmış. Son bir kovana daha baktım. Çok az kapalı yavru var. ballı çerçeve takviyesi yapıldı.
Yılların gözlemleri ve deneyimleri sonucu şunu söyleyebilirim. Bu bölgede her arı ile başarılı arıcılık yapılmaz. Burada geçmişi on on beş yıl öncesine dayanan kovanlar var. Onlardan memnunum. Hele içlerinde bir hat var ki ben ona bal arısı derim. Maşallah bugün onlardan birkaç tanesini özellikle izledim. Çok güzel polen getiriyorlar.

Bu arada arılar ballıbabaya çalışmaya başlamış. Enseleri kızıl kahverengi arası bir renge boyanmış ve ayaklarında kırmızı polenle gelenler var.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder