1 Haziran 2019 Cumartesi

MAYIS 2019 GÜNLÜKLERİ

1 MAYIS 2019 ÇARŞAMBA Yeni yapılan kovanlarla ilgili çalışma, eski peteklerin kesilmesi, eski çerçevelerin sağlam olanlarının temizlenmesi işi yapıldı. Arılığa uğradım, kovanlardan birkaçına kat verdim. Anaarı üretmek için kapalı yavrulu ve üzeri arılı 6 çerçevelik bir bölme yaptım. Kat verdiğim iki kovanda oğul eğilimi var, anarı yüksükleri bozuldu. Yalancıya kaçan bir kovana anaarı yüksüğü kapanmakta olan yavrulu iki çerçeve arı verildi. Bölmeye ve gelişmesi ağır olan 5-6 kovana şurup verdim.
2 MAYIS 2019 PERŞEMBE …
3 MAYIS 2019 CUMA Saat dörtten sonra arılık, zayıf arılara azar azar şerbet verildi. 4 kovana kat verdim. Bölme kontrol edildi. Damızlık kovana temel petek verdim.
Eski petekleri paketledim.

4 MAYIS 2019 CUMARTESİ Baraj kıyısındaki arılara gittim. Doğa adeta yeşile boyanmış, arada rengarenk çiçekler bu yeşil güzelliğe farklılık katıyor.
İnece'de akasyalar çiçek açtı, burada daha  yeni yaprak çıkarıyor.
Gelişen kovanlara kat verdim. Bahar beslemesi yapmadığım arılardan 4 kovan açlık sınırında, biraz şerbet takviyesi yaptım. İnece'deki kuvvetli arılarda nerdeyse bal dolu petekler sırlanacak duruma geldi, burada açlıktan sürünüyor bazı kovanlar. Yalancıya kaçan bir kovana nisan başlarında günlük yumurtalı çerçeve vermiştim. Maşallah anaarısı yumurtaya geçmiş.
Kovanlara musallat olan karıncalar için geçen hafta bir ilaç kullanmıştım, etkisini göstermiş.






5 MAYIS 2019 PAZAR Parçalı bulutlu, 22-23 derecelik sıcaklık öğle saatleri arılık... Arı otları açmaya başlamış, arı vızıltısı keyif veriyor. Kat vermeye devam. Büyük kovanlardan biri oğul vermiş. Bal alamayacağıma göre arı alayım deyip, üçe böldüm. Asıl kovanda anaarı memesinden yeni çıkmış bir kraliçe bırakarak, diğer iki bölmeye anaarı yüksüklü çerçeve verdim.







6 MAYIS 2019 PAZARTESİ  Öğle saatleri, parçalı bulutlu ve rüzgarlı 23-24 derecelerde bir hava... Saat üçten sonra arılık... Oğul kontrol, ilk oğul yumruk kadar... Bir ruşete koydum. 4 kovana kat verdim.









7 MAYIS 2019 SALI Gece yağmur yağmış, gündüz serindi.

8 MAYIS 2019 ÇARŞAMBA Baraj kıyısında yeterince gelişemeyen kovanlara besin takviyesi yapıldı.

9 MAYIS 2019 PERŞEMBE İkindi saatleri İnece'deki arılık... 6 Mayısta oğulun konduğu ağaca yine küçük bir oğul konmuş. 

10 MAYIS 2019 CUMA Sabah kalktığımda yağmur yağıyordu. Gün ara ara yağışlı ve serin geçti.

11 MAYIS 2019 CUMARTESİ Baraj kıyısındaki arılara gittim. Biraz polen alırım diye polen kapanlı kovanların tuzaklarını açtım. Beş altı kadar sıkıntılı arı var onların kontrolünü yaptım. Saat on ikiye doğru gök gürlemeye başladı ve biraz sonra da yağmur bastırdı. Çok az toplanan polenleri alıp, geri döndük.

Öğleden sonra İnece'ye gittim. Üçüncü kat vermem gereken bir kovanı petek bala yönlendirdim, bakalım iş çıkacak mı? Akşamüstü biraz yağmur yağdı.

12 MAYIS 2019 PAZAR Temel petek hazırlayıp arılığa gittim. Kirazda küçük bir oğul, erikte asılı sepete 2-3 çerçevelik bir oğul... 
Soğanın çapası yapıldı.

13 MAYIS 2019 Domates ve  biber fidelerini diktik; kabak ve mısır tohumu ektik.
Asmalara, elmalara ve kirazlara ilaç attım. Damızlık kovanı açtım, yeni verdiğim petekler kabartılıyor ve birinin üzerinde anaarı geziniyor. Dikkatle inceledim. Yumurta göremedim.

14 MAYIS 2019 SALI Bulutlu ve çisentili bir gün... Biraz rahatsızım...

15 MAYIS 2019 ÇARŞAMBA Saat 10'00 sıraları 5 litre şurupla arılık... 1 mayıs günü hazırladığım kapalı yavrulu çerçeveleri verdiğim kovanı son bir kez daha kontrol ettim, çıkmayan çok az kapalı yavru var. ortadan bir çerçevelik yer hazırladım. Sonra  damızlığı açtım, önceki gün kontrol ettiğim çerçeveyi aldım, yeni yumurtalar arı sütünün içinde görünüyor, anaarı kontrolünü yaptım, üzerindeki arıları kovana silkeledim. Çerçevenin alt kısmını testere dişi gibi kesip, miller yöntemiyle anaarı üreteceğim kovana verdim. Örtü tahtasını kapatıp, 2 litre civarında şurup verdim. Hava tahminlerinde önümüzdeki 3-4 gün yağmurlu görünüyor. Son çıkan oğullara kalan şerbeti verdim.

16 MAYIS 2019 PERŞEMBE Öğleye kadar çiseleyen bir yağmur, ikindiye doğru açan hava, istikamet arılık... Sepette iyi sayılacak bir oğul, eski kovanlardan biri kabarmış petekle birlikte hazırlandı. Oğulda birden çok anaarı var. 
Geçen günlerde çıkan zayıf oğullardan dördünü ikişer ikişer birleştirdim.
Yağan yağmurlardan dolayı her taraf yemyeşil... 
  
17 MAYIS 2019 CUMA İkindi saatlerinde arılıkta bir tur attım. Gün boyu ara sıra yağmur çisentili bir gündü. Oğul yok. Anaarı üreteceğim kovana şerbet verdim.

Ot yağmurları doğaya yeşil boya düktü, her taraf yemyeşil. Nisanda kazdığımız asma altları diz boyu ot yaptı.

18 MAYIS 2019 CUMARTESİ Çerçevelikler biçildi. Salatalık fidesi alıp, arılığa gittim. Bu seneki oğul konduğu yer papaza eriği... Bu sene eriğe konan 4. oğul. Hava iyi olunca arılarda epey çalışma yaptım. Zayıf oğulları anasız kalan arılarla birleştirdim. İyi gelişme göstermeyen arılara anaarı değiştirme hazırlığı yaptım.

19 MAYIS 2019 PAZAR      BU GÜN ATATÜRK'ÜN SAMSUN'A ÇIKIŞININ YÜZÜNCÜ YILI... MUTLU BAYRAMLAR

Öğleden sonra arılık, hava gayet güzel, 25-26 derecelerde bir hava... Kuvvetli kovanların girişinde fazla arılar işsiz kalmış, işlendirmek gerek, yoksa bu ev bize dar geldi diye bir kısım arı ( oğul ) alır başını gider. Bu durumdaki iki kovana müdahale edildi. Biri büyük kovana ( 14 çerçevelik) alındı, diğerine kat verildi. Başka bir kovana kat verdim. Uzun yıllardır ilk defa 19 Mayısta oğul göremedim. Diğer yıllarda genellikle olurdu. Hatta yılın birinde 4-5 oğul çıktığı olmuştu. 

Asma altlarının otlarını kesmeye çalıştım. 

20 MAYIS 2019 PAZARTESİ İkindi saatlerinde arılık... Oğul yok, iyi durum. Zorunlu bölmelerden biri yavruya başlamış.
Hazırlamakta olduğum anaarılar için üç adet bölme hazırladım. 

21 MAYIS 2019 SALI Baraj kıyısındaki arılardayım. Hava tam bahar havası, az bulutlu, 25 derece civarında bir sıcaklık... Doğa coşmuş, ağaçlar dallarındaki yapraklarıyla, otlar da öyle gövdesiyle yaprağıyla toprağı yeşile gark etmişler. Doğada adını bildiğim çiçeklerden ziyade adını bilmediğim, hatta daha önce hiç görmediğim bitki ve çiçekleri gördüm. Bu yeşillik denizinde, bu çiçek deryasında doğadaki her canlı mutludur herhalde. Fakat bal arıları onlardan belki bin kat daha mutludur. İşte böyle bir ortamda sabah 11.00 de kovanların yanındayım.

Önce etrafta bir tur atıyorum oğul var mı diye. Oğul yok. Nektar kaynağı çiçeklere bakıyorum, mor kekikler çiçek açmış, gülüyor. Tirfiller pembe tondan beyaza, çok açık yeşilden sarıya birkaç tonda öbek öbek çiçek açmak üzereler. Başka çiçekler de açmış ya da açmak üzereler. Yaban gülleri keskin bir koku gönderiyor. Karaçalılar çiçeğe hazırlık aşamasında... 

 Arılar vızır vızır çalışıyor ama arıcılık deneyimlerim kovan içini tahmin etmemi kolaylaştırıyor. Bu bölgede üç gündür yağış yok, daha önce birkaç gün yağışlı ve serin geçti. Yağışlı ve serin günlerde içeride arı nüfusu kalabalık olduğu için mevcut balını tüketebilir. 
Kovanların kapaklarını açıyorum, aynen dediğim gibi sadece kenar peteklerde son bir iki günde gelen az miktarda nektar parıldayıp duruyor. Yapmam gereken işleri saatlerce çalışarak yapmaya çalıştım. Biteceği yok, yakın zamanda başka bir gün yine gelirim diye arılıktan ayrıldım. Bu süre içinde arıcıların tanıyabileceği yeni kraliçelerle karşılaştım, çoğunluğu esmer, arada sarışın ve kumrallar da vardı. 

22 MAYIS 2019 ÇARŞAMBA İkindi saatleri arılık... Önceki oğulların konduğu yerde bir oğul, eski bir kovanda ona da yer bulduk.

Güçlü olduğunu düşündüğüm kovanlardan birkaçını açıp, gelişmesi yeterli olmayan arılara destek olsun diye kapalı yavrulu çerçeve ararken iki kovanın oğul verdiğini fark ettim. Birinin altında üstünde gördüğüm anaarı yüksüklerini kestim, sadece çatal bir şekilde duran iki tanesini bıraktım.
Başka bir kovana yaklaşırken anaarı seslerini duyuyorum. Çerçeve altları ve kenarları yüksük sıralı, giden gitmiş, daha fazla gitmemesi için anaarı memelerini tıraşladım.
Cevdet Hoca'ya bir bölme hazırladım.

23 MAYIS 2019 PERŞEMBE Kovan kapaklarının saclarını kestirdim. Arılığa uğradım, arılarının bir kısmı uçuş tahtasından sarkan kovanı açtım. Bir sürü anaarı yüksüğü, bir anaarı lazım olduğu için yüksükler imha edildi. Çerçevelerde gezen bir anaarı görüldü. 5 ve 6 mayısta çıkan oğullar yavruya başlamış.

YAĞMUR
24 MAYIS 2019 CUMA Günün ilk saatlerinde şimşek çakmaya başladı. Sabah katlığımda yağmur devam ediyordu.

25 MAYIS 2019 CUMARTESİ Güzel bir hafta sonu, 34 adet temel petek hazırladım. Yeni kovanların tabanlarını arabaya yükleyip, arılığını yolunu tuttum. Dünkü yağmur epey etkili olmuş. Oğul görünmüyor. Boş kovanlara temel petekli çerçeveleri bırakıp, İnece'ye eve geçtik. Eski çıtalardan düzgün olanları temizlemeye başladım, kazana su koyup ısıttım. Oğlum Ozan, tabanları bezir yağı ile yağladı. 

Telefon çaldı. Baraj kıyısında keçilerini otlatan bir tanıdık arıyor. 
Arıların oğul veriyor, dedi. Oğulu oradaki boş sepetin birine al senin olsun abi, dedim. Abi, ben oğulu ne yapayım anlamam bu işlerden. 
İnece'deki işi bırakıp, öteki arılığa gittim. Üç çerçevelik bir oğul. Burada bu sene aldığımız ilk oğul. Oğulun anaarısı eski anaarı, yanı kovandan çıkan ilk oğul olmalı. 



26 MAYIS 2019 PAZAR Güneşli, güzel bir gün... Kovan önüne sakal yapan bir arıya petek bal yaptırmak için hazırladığım çerçeveleri alıp, arılığa gittim. Petekleri verince köye geçtim. Köyde biraz çalıştıktan sonra tekrar arılığa döndüm. Kiraza bir oğul konmuş, onu kovana yerleştirdim. Geçen hafta yaptığım bölmeleri kontrol ettim, kendilerinden yaptıkları anaarı yüksüklerini bozdum. 15 mayıs günü verdiğim günlük yumurtalı çerçeveden üretmekte olduğum anaarı yüksüklerini kontrol ettim. Onları da yarın 12. günde kesip bölmelere dağıtacağım.
Daha önce çıkan oğullar yumurtaya başlamış.
Nektar geliyor. Ayrıca bu günlerde arılar ağaçların taze yaprak ve sürgünlerinden propolis topluyor.

27 MAYIS 2019 PAZARTESİ 15 Mayıs 2019 tarihinde Miller yöntemiyle üretmeye başladığım anaarı yüksüklerini bölmelere verdim. Kat verilmesi gereken kovanlara kat vermeye ve çerçeve takviyesine devam edildi.

28 MAYIS 2019 SALI Yağmurdan sonra dördüncü gün. Baraj kıyındaki arılardayım. Bahar bütün güzellik ve görkemiyle Show yapıyor. Yeşilin her tonunu görmek mümkün. o yeşilin içinde farklı renkte çiçekler ve çiçeklerde arılar. Bugün daha çok kekiğe çalıştılar. Temel petek verme işi yaptım. Oğula meyletmesin diye kapalı yavrusu çok olan kovanlardan birer çerçeve alarak bir de bölme oğul yaptım. Biraz da polen toplayarak arıcılık çalışmasını bitirdik.



29 MAYIS 2019 Bir oğul çıkmış, ona bir kovan uydurduk. Çerçeve takviyesi yapıldı. Çok iyi bir nektar akımı var. Havalar sıcak, kovanlarda nüfus kalabalık, kovan dışına sarkmalar var.  

30 MAYIS 2019 PERŞEMBE İkindi saatleri İnece'deyiz. Kovan kapak saclarını çakmamız gerek. Bir ara arılığa uğrayıp, oğul kontrolü yaptım. Oğul yok. Ayın 27'sinde verdiğim yüksüklerin kontrolünü yaptım. Dördü çıkmış, maalesef üçünü bozmuşlar. Kendilerinden çakma meme yapmışlar. 
Bal yapmasını beklediğim kovanlardan birkaçına baktım. İyi nektar geliyor. Ne demişti geçen yıl yılların arıcısı Ahmet abi? " Arpalar sararmaya başladı m ı iyi bal gelir." Hem arpalar sarardı hem de karaçalılar güçlü bir şekilde çiçek açtı. 

31 MAYIS 2019 CUMA Geçenlerde arıcı arkadaşlardan Erdoğan ile ayak üstü biraz sohbet etmiştik arılar üzerine. Bu günlerde arılıkta kovanları kontrol ettiğini söyledi, kesip attığı anaarı yüksüklerinden bahsetti. Farklı arılıklardan damızlık almanın iyi olacağını söyleyerek cuma günkü kontrollerde anaarı yüksüklerinden birkaç tane alabileceğimi söylemiştim ve öyle anlaşmıştık. Sabah 11.00 sıraları telefon ettim, arılıktayım, gel dedi. Birkaç kovandan kapalı yüksüklerden aldım. İkindi saatlerinde İnece'deki arılığa geçip, memeleri ihtiyacı olan kovanlara verdim. Oğul kontrolünde bir oğul gördüm. Anaarılar cirit atıyor. Kovan dışına çok sarkan kovanlardan birer çerçeve kapalı yavrulu alıp, kuvvetli bölme oğullar hazırlıyorum. 



İyi bayramlar.

1 yorum: