1 Mayıs 2020 Cuma

2020 NİSAN

1 VE 2 NİSAN 2020 EVDEYİZ.
2 Nisan perşembe günü yağmur yağdı ve hava soğuktu.
3 NİSAN 2020 CUMA Öğleden sonra 10 litre şurupla Önce İnece'ye eve, sonra arılığa uğradım. Şerbet işini halletim. Erken beslemeye aldığım kovanların gelişimi çok iyi, yakında kat ister.
Meyve fidanlarından yedi tanesinin dibini kazdım.

Akşam haberlerde Korona salgını nedeniyle 30 büyük şehre ve Zonguldak'a araç giriş çıkışları yasaklandı.  1 ocak 2000'den sonra doğanlara yaşlılara uygulanan sokağa çıkma yasağı getirildi.

4 ve 5 NİSAN 2020 CUMARTESİ - PAZAR Cumartesi az yağmurlu, pazar yağışlı ve çok kuvvetli rüzgarlı bir gün... Evdeyiz.

6 NİSAN 2020 PAZARTESİ Sosyal medyadan arkadaşların paylaşımlarını izliyoruz. Dünkü rüzgarın zarar verebileceği aklımızın bir köşesinden çıkmıyor. Derken bir arkdaş bahçesinde devrilen ağaçların resmini, bir başka arkadaş yıkılan bir çamın videosunu payşatı. Zaten üç gündür evden çıkmıyorum gibi bir şey. Atladım arabaya sağa sola bakmadan ve arbadan hiç inmeden arılık...Uzaktan iki tane büyük kovanın ( 14 çerçeveli ve katı üzerinde ) devrildiğini gördüm.Profil demirden sehpayı rüzgar etkilemiş. İki pirketin üzerine kovanın birini aldım. Diğeri tam ters dönmüş ve kapak altta.... Normal hale getirdim ve uçuş tahtasını düzelttim.
Köye geçtim, köyde de  eski evin giriş kapısı önündeki yağmurdan korunmak için yapılan çatı malzemesi parçalanmış.
Yağmur yağmış ama şakır şakır yağmamış. Pullukla sürülen tarlalardaki tezeklerin kalıbı duruyor.





8 NİSAN 2020 ÇARŞAMBA Güneşli bir gün, 10 litre şerbet hazırlayıp, öğle saatlerinde arılığa gitim. arılıkta rüzgar etkli... Bahçede ağaç altlarında kesmem gereken fidanlar vardı, onları kestim. Daha sonra ilk sırada en baştaki kovanı açtım, Arı trafiği gayet güzel 7-8 çerçeve arı var. Kovanın kulpundan tutup yokladım, hafif... Kenar çerçevede bal yok, sırayla bütün çerçeveleri tek tek inceledim, bal bitmiş sayılır. İlk şerbet ona, beslenecek. İlk sıranın diğer kovanlarında şimdilik bir sıkıntı yok. 

Saat dörde doğru telefonum çaldı. Arayan Serdal, hal hatır sorduk ama ses iyi değil, babası - bacanağım- fakültede yatıyordu.Maalesef kaybettik, dedi.... Yapılması gerekenleri öğrendim. Üzüldüm... Kalan şerbetleri arılara hızlıca verip, eve döndüm.

9 NİSAN 2020 PERŞEMBE İnece , İsmail bacanağı ebedi istirahatgahına yatırdık. Allah rahmet eylesin. 

10 NİSAN 2020 CUMA Baraj kıyısındaki arılara gittim. Hava güneşli ve 20 derece... Yanımda 25 paket bal var.  adet de petek bal... Arabadan iner inmez birkaç tane arı rahatsız etmeye başladı. Maskeyi giyip alt sıradan kontrole başladım. Birkaç kovanın balı tamamen bitmiş, hemen bir çerçeve bal verdim. Bir kovanda bal çok, kontrole başladım. Yavru yok, yalancıya da kaçmamış. Tek tek çerçeveleri kontrol etmeye vaktim yok, başka bir kovandan günlük yumurtalı çerçeve verdim. Birkaç gün sonra gidince durumu anlarız. Altı yedi çerçeve kapalı yavruya ulaşan birkaç kovana kat verdim. Kovanın ikisinde anaarı memesine rast geldim. Bu sene bu tarihte çokça erkek arı var. Anaarı üretebiliriz. İkindi saatlerinde kovanlardan nektar kokusu gelmeye başladı. Severim o kokuyu...Kırk kadar kovanın kontrolünü yaptım, kalanları önümüzdeki günlerde elden geçireceğiz.

11 NİSAN 2020 CUMARTESİ 10 Litre şerbetle arılık, güneşli öğle saatlerinde 20-21 derece... Kaldığımız yerden sıradan kontrol ve ihtiyacı olana şerbet. Önce geçenlerdeki rüzgarda devrilen kovanları kontrol ettim, durumları iyi, birinin balı bitmiş, beslemelik.... Diğeri saldırgan bir arı, çalışılması zor ama balcı... 2 çerçevelik kovanlardan birini ikinci kata saldım. Son bir kovana daha bakacaktım. sırayı bozdum. Kapağını açıyorum, hafif , sevimsiz bir koku... daha önceden bildiğim bir koku. Karıştırdım, yavru var ama beklediğim gibi çıkmadı. Bol şerbet verdim. Ve bugünkü işi bitirdim. Malzemeler yıkanacak.

12 NİSAN 2020 PAZAR İnece'deki evin bahçesindeki otları motorlu tırpanla kestim.  Geçen sene yaptırdığım dört adet kovanı arabaya yükleyerek arılığa geçtim. Bazı arılara şerbet verdim. 

13 NİSAN 2020 PAZARTESİ Güneşli, güzel bir bahar günü, biraz şerbet hazırlayarak İnece'deki eve gittim. Kazanı yaktım, eski çerçeveler bir yandan kaynatılıyor, mum ve propolisler temizleniyor. bir yandan da yeni çerçevelerin deliklerini deliyorum ve sonra tel takıyorum. Akşamüstü, arılık, şerbetleri veriyorum. Bir adet biberiye dikiyorum.

Evde saçımı kestik. Corona traşı

14 NİSAN 2020 SALI İnece'de çerçeve hazırlığı yapıyorum. Yeni peteklere tel takma, eski çerçeveleri temizleme işi.... Geçen sonbaharda kara peteklerle değiştirdiğim 10 kilo temel petek vardı, çerçevelere takayım diye açtım ama ortam soğuk olunca kırılmaya başladı. Bıraktım.
Bu gece yağmur bekleniyordu, saat on birden sonra yağmur başladı.

15 NİSAN 2020 ÇARŞAMBA Yağmurlu bir gün, çerçevelik çam tahtası biçtirdim.

16 NİSAN 2020 PERŞEMBE Çerçevelik kereste alındı. Eski çerçevelerin düzgün olanları temizlendi. Kazanda kaynatıldı, sodalı suda bekletildi. Sonra tazyikli suyla durulandı.
Arılığa uğradım, dünkü yağmur sindire sindire yağmış. Arılar çalışıyor. Kısır bir anaarı kovandan alındı. 
17 NİSAN 2020 CUMA Baraj kıyısındayım... Hava güzel 20 derecelerde... Geçen hafta bakamadığım yirmi kadar arıyı kontrol edeceğim. Kontrol sırasında ihtiyacı olanlara temel petek vereceğim. Kovanı eskiyen arılar vardı. Dört tane kovan götürmüştüm hemen aktardım. Kontrol sırasında ihtiyacı olanlara azar azar şerbet verdim. Bazı kovanların arıları sanki daha nektarca, maşallah petek köşelerinde bal parlıyor. Kontrolde bir arının anasız kaldığına ve yalancı anaya kaçtığına tanık oldum. Başka bir kovanın anarısı yumurtlamıyor. Analandırma için gerekli işlem yapıldı. 
Bu günlerde yabani armutlar (ahlatlar, boz armutlar) ve yabani kirazlar çiçek açmış.

18 NİSAN 2020 CUMARTESİ Sabah saatlerinde Kırklareli'de ilk tanıştığım insanlardan değerli arkadaşım Salih'in bahçesinin çapa işini hallettik. Öğleden sonra İnece, hava 20 derecenin üzerinde ve güneşli. Eski çerçevelerin temizlik işi yapıldı.

19 NİSAN 2020 PAZAR 4 Mart 2020 günü ektiğimiz soğanların çapasını eşim yaptı. Ben de arıların bahar bakımının ilk kontrolüne devam ediyorum. Önce 30 mart tarihinde verdiğim günlük yumurtalı çerçeve verdiğim kovanı kontrol ettim. Arı mevcudu epey azalmış, yeni anaarı çıkmış geziniyor.
Sonra geçen ilkbaharda anasını kaybeden ve yalancıya kaçan bir kovana verdiğim günlük yumurtalı bir çerçeveden yeni anaarı çıkaran kovana bakıyorum. Arı felaket saldırgan çıktı. Balı bitmiş, neredeyse günlük yaşıyor. Biraz şerbet verdim. Kontrole devam... Sağlıklı koloniler 5- 6 çerçeve kapalı yavrulu, biraz daha gelişenlere katını verip rahatlatıyorum.  14 çerçevelik büyük kovanlardan birinde sıra.... Örtü tahtasını kaldırınca arının sorunlu olduğunu anlıyorum. Anaarısı yok, arı nüfusu düşmüş. Küçük kovana aldım. Geçen sene Kayalı barajı yanında arıcılık yapan Erdoğan arkadaşımızdan aldığımız anaarı yüksüklerinden çıkan kraliçeden günlük yumurtalı bir çerçeve çekip veriyoruz. Erdoğan'ının verdiği kraliçenin arıları çok sakin.
İki gün önce yumurtlamayan bir kraliçe kovandan alındı ve kovan anaarısız kaldı. Kovanın kapağını açtım, arı saldırıyor. arılı çerçeveleri alıp biraz uzağa taşıdım.  Sonra arılığımın işte benim arım bu diyeceğim damızlık kovandan günlük yumurtalı bir çerçeve aldım ve kovana koydum. Kovana bol miktarda  arı birleştirme esansı sıktım. Kovanın arılı çerçevelerinin arılarını kovandan biraz  uzakta silkeledim. Hayırlı olsun.  5 Mayısta yeni kraliçeleri görürüz inşallah. 
Arılıkta kirazlar çiçekte, kış elmaları ve ayva da tek tük çiçek var. Bazı cevizler sürgün yapmaya başlamış, yapraklar çıkmak üzere, asmalar da öyle.
Sanırım su kanalından suyla gelen tohumlardan çıkan bir ot türü var. Muhtemelen yem bitkisi olabilir. Bu günlerde çiçek açıyor ve arılar sık sık ziyaret ediyor.



20 NİSAN 2020 PAZARTESİ Öğle saatlerinde 10 litre şerbetle arılık... Hava 16-17 derecelerde, puslu gibi arada bir güneşin göründüğü rüzgarlı bir gün. Arılarda çalışmak için uygun bir gün değil. Meyve ağaçlarının altının otunu alıp bazılarını kazdım. Daha  önce söktüğüm ayrıkları yaktım.Akşamüstü ihtiyacı olan kovanlara şerbeti verdim.

21 NİSAN 2020 SALI Bulutlu  ve kapalı bir gün... Akşam saat 18.00 sıraları.... 7-8 derece bir sıcaklık... Arılıktaki ağaçların arasından  yediliyle geçtik. 

22 NİSAN 2020 ÇARŞAMBA  Baraj kıyısındaki arılara şerbet 12-13 derecelerde bir hava, güneşli ve esintili... Arılara şerbet verdim. Normalde şerbeti akşam üzeri veririm ama işim olduğu için öğleden sonra verdim. Arıların düzeni bozuldu.

23 NİSAN 2020 PERŞEMBE ULUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI KUTLU OLSUN. Bayramı bırakıp gidenleri Atatürk ve arkadaşlarını saygı ve sevgiyle anıyoruz.

İnece'de çerçeve temizliği Evin önündeki otları kurutmak için internetten okuduğum bir bilgiye göre limon tuzu suyu attım. Arıları beslemeye devam.

24 NİSAN 2020 ... 
25 NİSAN 2020 CUMARTESİ Emekli öğretmen arkadaşım İhsan Yazıcı, Koranadan dolayı İstanbul'dan gelemiyor. Telefon etti uygun bir zamanda Yoğuntaş köyündeki arılarıma bakabilir misiniz, diye. Bugünü İhsan Hoca'ya ayırdım. Hava güneşli ama sabahtan serin. Saat 12.00'de Yoguntaş'tayım. Orada Recep diye bir arkadaş bana yardımcı oldu.  Önce köydeki arılara baktık,  iki arısı kalmış. Daha sonra baraj tarafındaki arılarına gittik. Orada da altı arısı kalmış, önlara da baktık. Son baktığımız kovan epey kuvvetlenmiş ve anaarı yüğsükleri yapmış. Yüğsükşleri kesip, katını verdik ve işimiz bitti.
 O yüksüklerden ikisini alıp, İnece'ye gittim. Arılıkta iki çerçevelik bir bölme yaptım. Gerekli önlemleri alarak yüksükleri bölmeye verdim. Geçen yılın geç çıkan oğullarından beş altı tanesine baktım. Ayçiçek zamanına yetişirler. İki gece don yaptı ve erkenci ceviz ve asmalar kavruldu.


26 NİSAN 2020 PAZAR Güneşli bir gün, öğle saatleri 20 derecenin üstünde... Temel petek taktığım çerçeveleri alarak arılığa gittim. Sıradan bakmaya ve gelişenlere kat vermeye devam ettim. Son üç gündür gündüzleri sıcak olunca arılar bayağı bir nektar taşımız. 


27 NİSAN 2020 PAZARTESİ Az bulutlu, güneşli, 20 derecenin üstünde bir hava... İnece 'deki arılık... Kaldığımız yerden çalışmaya devam. Dün akşamki yağmur burada yerleri ıslatıp geçmiş. Kat isteyene kat veriyorum. Maşallah bugünlerde çok güzel nektar geliyor. Bazı kovanlarda arılar buldukları yere balı basmışlar. 
Bir kez daha şunu gördüm ki her bal arısı verimli çalışmıyor. Aynı arılık, aynı arıcının arıları, hepsine aşağı yukarı aynı hizmeti ve masrafı yapıyoruz. Sonuçta bazı arılar çalışkanlığı ve verimi ile yüzümüzü güldürürken bazıları kendi sonlarını hazırlıyor. Verimsiz arı sahibine zarar. 
Çalışkan, balcı, çalışması rahat, iyi kışlayan, sağlıklı arılarla çalışmak arıcıya çalışma isteği veriyor.
4-5 yıldır üzerine titrediğim balcı arılarım var. Onlardan beş tanesine baktım, maşallah on gün böyle bal akımı olsa iki hafta sonra bal sağarım.
28 NİSAN 2020 SALI Hava parçalı bulutlu, 23-24 derecelerde, biraz temel petekli çerçeve hazırlayıp İnece'ye gittim. Evden geçen sene yaptığımız kovanlardan dört tanesini aldım.  Arılığa geçtim. Geçen sene üç tane özel yetiştirilmiş oğul ile bir tane de doğal oğulu yeni kovanlara aktardım. Dört tane kovana da kat verdim. Havalar ısındı, iyi nektar akışı var. Sıkışan kovanlarda anaarı yüğsüklerinin temeli atılmaya başlanmış.
29 NİSAN 2020 ÇARŞAMBA Hazırladığım temel petekli çerçeveleri alarak baraj kıyısındaki arılara gittim. Hava biraz güneşli, biraz açık 23-24 derecelerde bir hava.... Geliştiğini tahmin ettiğim kovanlara kat verdim. Önceki kontrollerden birinde anaarı yüğsüğü gördüğüm bir kovanı açtım. Arı sayısı azalmış, iki çerçevede kapanmamış açık yavrular var. Çerçevenin biirnde küçük parmak gibi yan yana iki anaarü yüğsüğü... Başka bir çerçevede genç anaarıyı görüyorum. Böldüm gitti. 
17 nisan günü anaarısı kısır bir kovanın anaarısı alınarak günlük yumurtalı bir çerçeve vermiştim. O kovanı açtım, 4 tane anaarı yüğsüğü, ikişer ikişer bitişik nizam ayırmaya kalksam zarar görebilirler. İkisi bir arada olanlardan birini alıp yalancı anaarıya kaçan kovana verdim.
KARŞILAŞTIRMA Son dört günün üçünü İnecedeki arılıkta geçirdim, orada çok iyi nektar akımı var. Kenar çerçeveler neredeyse dolu, arılar peteklerde boş bulduğu yerlere balı basmışlar. Baraj yanında ise nektar var ama üç gün havalar kötü gitse durum vahim olabilir.
30 NİSAN 2020 PERŞEMBE Öğleden sonra yağmur bekleniyor. Saat 12.00  sıraları güneşli ve sıcaklık uygun. Hazırladığım temel petekli çerçeveleri alarak İnece'ye gittim. 8 nisan günü rahmetli olan bacanağın köydeki evinin önünde 5 kovan arısı vardı. Önce onlara bakmam lazım. Zaten 4-5 yıldır bakımlarını ben yapıyordum. Arkadaki iki kovan kardeş arılar ve gayet güzel iş yapmışlar. Örtü tahtasındaki delikten üst kattaki çerçevelere yavru atmış, bal taşımış. Birinde oğul belirtisi var, böldüm. Temel çerçeveleri verip, iki arıyı üç ettik. Bu arada ön taraftaki kovan boşalıyor, yani oğul veriyor. Oğul esansını bir ağaç dalına bir boş kovanın girişine sürdüm. Oğul uzaklaşmadı. 5-10 dakika sonra kovana dönüş yapmaya başladı. Bu arada kovan önüne iki adet eski çerçeve koydum. Arıların bir kısmı peteklerde, bir kısmı da kovan altında toplanmaya başladı. Ben başka bir kovana bakarken oldu bunlar. Baktığım kovan biraz kriz geçirmiş ama toparlamış.Yavrulu bütün petekleri üst kata aldım. 
Son kovanda trafik çok yavaş, işler iyi değil galiba. Örtü tahtasını kaldırıyorum, kovanın bir tarafında üç çerçevede biraz arı var. Diğer tarafta sap saman ve üç tane fare kaçtı. Petekleri kemirmişler. Kovandaki çerçeveler alındı ve kovana ısıl işlem uygulandı. Boş kovanlardan birine ilk baktığım ikinci arıdan kapalı yavrulu ve arılı iki çerçeve eklendi birleştirme kokusuyla. 
Oğul veren kovanın bir meter kadar önünde otların arasında bir küme arı... Daha önceden tabıdığım bir manzara... Eğilip baktım kraliçe arı...Kraliçeyi otla beraber oğulun toplandığı çerçevelere taşıdım. Hazırladığım bir kovana iki çerçeve oğulu koydum. Bir de oğulun çoktığı kovandan kapalı yavrulu ve arılı çerçeve... Birkaç kabarmış petek koyarak kapağını kapadım. Oğul veren kovanın anaarı yüksüklerini kestim, bir tane kapalı memem bıraktım.
Saat dörde geliyor, hala yağmur yok. Kendi arılarıma geçtim. Tek katlı kuvvetli bir arım vardı, ona kat verdim, Oğula meyletmiş, memeleri kestim, kraliçeyi gördüm, Kovan gerçekten sıkşmış. Alt ve üst kata temel petek verip, kapattım. Ruşette kışlayan bir arıyı normal kovana aktardım.

 1 MAYIS İŞÇİ BAYRAMI KUTLU OLSUN.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder