30 Haziran 2022 Perşembe

2022 HAZİRAN

 Haziran ayına oldukça yorgun giriyorum. Bu sene son iki ayda yoğun bir çalışma temposu ile geçti.

1 HAZİRAN 2022 ÇARŞAMBA İnece'deyim. Bazı kovanlara petek takviyesi ve eksik petekleri tamamlama işi ile uğraştım. Bu işi yaparken açtığım kovanın ballıktaki çerçevelerini tek tek inceliyorum. Çünkü bazı kovanlarda anaarı yüksüğü yapanlar var. Bir tane kraliçeyi kafesledim. Çünkü yakında kovan oğul verecek. Bir sürü kapalı anaarı yüksüğü gördüm, ikisini bırakıp değerlerini kestim. 

Akşam güneş uçarken asmalara böcek ilacı attım. Kirazlara da kurtlanmasın diye ilaç attım.







2 HAZİRAN 2022 PERŞEMBE Yanıma temel petekli çerçeveler alarak Demircihalil'e gittim. Hacı abinin yerindeki arılara yeterince çerçeve veremediğim kovanlar boşluğa petek örmeye başlamışlar. Bazılarına iki, bazılarına üç çerçeve verdim. Buradaki arılardan iki tanesinin gelişimi iyi değil... 

Baraj kıyısındaki arıları kontrol ettim. Nektar akımı başlamış. Arılar mutlu. Oğulların yavru durumu iyi.

Bu bölgede sıcaklar yükseldi ve ortalık sararıp, kurumaya başladı.

3 HAZİRAN 2022 CUMA İNECE Sulama amacıyla gittim ama kanalda su yoktu, arıza varmış.

Yanıma aldığım birkaç tane temel petekli çerçeveyi çalışkan arılara birer ikişer verdim. Datant kuluçkalıklı kovanları kontrol ettim. Beş tanesi kuluçkalıkta faaliyete geçmiş, üçü oğula yönelmiş, anaarılarını kafesledim ve bir iki anaarı yüksüğü bıraktım. Oğul veren bir arının kovanını değiştirdim.

Ceviz fidanında bir oğul vardı. Köyde 50 adet çerçevenin deliklerini deldim.

4 HAZİRAN 2022 CUMARTESİ DEMİRCİHALİL 50 Adet çerçeve hazırladım ve ihtiyacı olan kovanlara ikişer üçer verdim. Ayrıca bir kovanda kaç çerçeve var kaydını aldım. Buradaki datant kuluçkalıklı kovanları tek tek kontrol ettim. Üçü oğula meyletmiş, anaarı yüksükleri alındı. Dört tanesi iyi, üçü yetersiz.

Baraj kıyısında oğullardan ikisine baktım. Yavruya başlamışlar. Bir türlü toparlayamayan bir kovana başka bir kovandan aldığım anaarı yüksüklü, arılı ve kapalı yavrulu iki çerçeve verdim. Kovanın anası alındı. Oğul veren kovanlardan birini daha tespit ettim.

5 HAZİRAN 2022 PAZAR İnece'de su işleri, bir oğul var, bazı kovanlara çerçeve takviyesi, maşallah çok güzel bal akımı var. Akşam üzeri kovanların yanından geçerken ham bal kokusuna alıştım ve artık hoşuma gidiyor.

12 yıldır izlediğim bir anaarı geleneğinden bu yıl iki adet anaarı ürettim, maşallah yavruya geçmişler. Belirgin özellikleri bir defa aşırı propolis yapmaları, sakin sayılır, bal verimi iyi, baharda hızlı çoğalıyor, geçen sürede maşallah bu arıda herhangi bir hastalığa rastlamadım. Fazla oğulcu değil. Yeterince bal bırakılırsa arıcıya besleme yönünden yük olmaz.

6 HAZİRAN 2022 PAZARTESİ Eşimin saat 10.00 dişçide randevusu vardı. Ben de bu günü dinlenmeye ayırmıştım. Dişçiye gittik, ben sanayiye geçtim, kışın yaptığımız kovanlara örtü tahtası kestirmek için. Telefon çaldı. Tarım İl Müdürlüğünden görevli arkadaşlar, saat 10.30'da Demircihalil'de buluşalım, hakkında Cimer'e şikayet var, dediler.

Demircihalil'e gittim, görevli arkadaşlar geldi. Arılığa geçtik. Bazı sorular sordular, fotoğraf çektiler. Şikayetçi ile telefonda konuşmalar oldu. 

Baraj kıyısına geçtik, benim asıl arılık burası... İki yıl önce rahmetli olan öğretmen arkadaşımın yeri... Oğlu nisan başlarında telefon etti, Tahsin amca tarlayı satacağım almayı düşünürsen ilk teklifi sana yapayım dedi, teşekkür ettim, yaşlandım, birkaç yıl daha arıcılık yapıp, bırakacağımı söyledim. Ayrıca nisanda  tam arıları besleme zamanı küçük dereciği geçince çamura battım ve arıların yanına geçemedim, arıları da yeterince besleyemedim. Bu yüzden yoldaki bataklığın suyu çekilince mayısın ilk haftasında 18 kovan arıyı yukarıya Hacı abinin yerine taşıdım. Şikayet konusu olan bu arılar. Kovanlar eskiydi, yeni kovanlara aktardım.

Bir tutanak tuttular, her şeyin prosedüre uygun olduğuna dair. İmzaladım.

Meşe dalında bir oğul, oğulu bir kovana yerleştirdim.

Tekrar Hacı abinin çiftliğe gittim. Oğula meyleden iki kovan vardı, birisinin anaarısını alarak anasız kalan bir kovana verdik. Fazla anaarı yüksüklerini kestik. Bir iki tane bıraktık.

7 HAZİRAN 2022 SALI Öğle saatlerinde İnece... Evden kısa yanaklı çerçeveleri ve kasalardan dördünü aldım. Arılığa geçtim. Önce su işini düzene soktum. Sonra elma ağacında 4-5 metre yüksekteki bir dalda oğul... Alması oldukça zahmetli oldu ama sonunda kovana kattım. Kovanları kontrole devam, anaarı memesi kesme işi de yaptım. Geçen yıl 14 çerçevelik 15 kovana mayıs başında ikişer çerçeve kapalı yavrulu ve arılı, kenarlara da ballı ve arılı dörder çerçevelik bölme yapmıştım. O bölmelerden ikisi kışa girerken, ikisi de martta öldü. On bir tanesi bahara çıktı. Bahara çıkanlardan beş tanesi şu an 24 çerçeve çalışıyor ve maşallahları var. Diğer beşi de fena değil, bir tanesi arzu edilen gelişmeyi sağlayamadı. Ana üreteceksem ilk beşten üretmeliyim. Geçen yıl damızlıklardan ürettiğim ana arılı kovanlardan üçü keleklik yaptı, tekrar oğula yöneldi. Birinin anaarısı kovanda kutu içinde tutuyorum.

8 HAZİRAN 2022 ÇARŞAMBA Temel petekli çerçeve alarak Demircihalil'e gittim. Hava parçalı bulutlu, öğleden sonra yağmur ihtimali var. Çiftlikten Şerif abiyi de alarak baraj kıyısına geçtik. Oğul yok, karaçalılar açmış. Geri döndük. İhtiyacı olan kovanlara temel petekli çerçeve verdim. 

Saat üçe doğru 40-50 dakika kadar yağmur yağdı. Yağmurdan sonra kovanları gözlemledim, fotoğrafını çekmek aklıma gelmedi, bazı kovanların uçuş tahtasında yağmurdan etkilenen arılar ölü gibi yatıyordu. Tekrar güneş gelip hava ısınınca o arılar uçuş tahtasından kalkmışlar.







Üç tane kovan oğula yönelmiş ve anaarı memelerini dikmiş.  

9 HAZİRAN 2022 Perşembe yağmur tahmin ediliyor ama merkeze ikindi saatlerinde hafif bir çisenti düştü.

10 HAZİRAN 2022 CUMA Yağmurlu bir gün... Sıcaklık 17-18 derecelere düştü.

11 HAZİRAN 2022 CUMARTESİ Sabahtan kapalı bir hava.. Gün içinde ara ara yağmur geçişleri oldu. İkindiye doğru hava biraz aydınlandı ve İnece'ye gittik. İki üç saat önce buraya epey bir yağmur yağmış, yerler ıslak ve çamur. Arılıkta bir tur attım. Armut ağacında bir oğul, alması kolay. Eski, boş kovanlardan biri hazırlandı, arılı kovanlardan ballı ve az kabartılmış beş çerçeve hazırladım ve oğulu kovana silkeledim, örtü tahtasını üstüne tam kapatmayacak şekilde, hafif aralık bırakarak koydum. Bahçede bakmadığım tarafa bir göz attım, erik ağacında da bir oğul, onun içinde kovan ve çerçeve ayarlayıp bir kovana koydum. Akşam iki kovanı yan yana arılığa yerleştirdim. 

Oğula yönelen birkaç kovan vardı, havalar düzelir düzelmez yapılacak ilk iş onların kontrolü...

13 HAZİRAN 2022 PAZARTESİ Baraj kıyısı... Yağmurlu günlerden sonra hava biraz serin, yerler ıslak, karaçalılar hırpalanmış ve çoğu çiçekler yıpranmış ve solmuş, arılarda geçen haftaki sakinlik yok, kovana dokundun  mu tepki veriyor ve saldırıya geçiyor. Yanıma aldığım petekleri arılara birer ikişer veriyorum. 

Geçen haftaki kontrolde kovanın birisinin anaarısı dikkatimi çekmişti. Bu anaarıya benzer geçmişte de anaarılar görmüştüm ve ortak özellikleri yumurtlama performanslarının düşük olmasıydı. Arlıkta kıştan çıkıp da kat veremediğim iki kovandan birisi bu kovan, gelişmesi zayıf... Neyse anaarı yüksükleri yapmaya başladı ve eski anaya yol göründü.

Bugün burada iki oğul var. Dün yukarıda Şeref abi baba bir oğulu kovana almış.

Yağmurlu geçen üç dört günde kovanların nektar durumunda bir gelişme olmamış.

14 HAZİRAN 2022 SALI Öğle saatlerinde İnece'ye gittim. Önce eve uğradım, yanıma yeni çerçevelerden aldım. Arılığa geçtim. Armut ağacına koyduğum sepete yerleşmeye çalışan kalabalık bir oğul, yarıdan fazlası sepete girmiş, bir kısmı dışarıda... Ana arı yetiştirmek için hazırladığım kovan için beş altı tane kovan açtım, ballıkta günlük yumurtalı çerçeve bulamadım. Oğula yönelen bir kovanın anaarısını kutu içine almıştım. O kovanı açtım, ana arı kutusunu arılar sarmış. Kovanı açtım, bir sürü anaarı memesi, başladım kesmeye, keserken anaarılar çıkıyor. Kovanda iki yüksük bıraktım, kestiğim yüksükleri kutu içine aldım. Eski anayı, anaarı yetiştirmek için hazırladığım kovana verdim. Bu arada batıdan karabulutlar ve rüzgar gelmeye başladı, birden bire doluyla karışık yağmur bastırdı. Arabaya koşarak gittim ama ıslandım. Arabadaki giysiyle üstümü değiştirdim. Dokuzhöyük köyüne gittim. Köyde yağış yok. Saat beşe doğru arılığa dönüp, oğulu bir kovana yerleştirdim. Kırklareli'ne  dönüşte müthiş bir yağmur bastırdı. İnece çıkışıyla My silo arasındaki 5-6 kilometrelik yolda göz gözü görmeyecek derecede akşama doğru çok yağmur yağdı.

16 HAZİRAN 2022 PERŞEMBE Demircihalil... Servet abinin yerinde geçen günlerde oğula yönelen kovanlar vardı. Onların anaarılarını kutulara aldım ve örtü tahtasındaki besleme deliğine bırakmıştım. Bugün o kovanlardan üçünü inceledim. Birinde anaarı sesi geliyor. Anaarıyı gördüm ve mevcut anaarı yüksüklerini kestim. Diğer kovanlarda da durum benziyor, kestiğim anaarı yüksüklerinden anaarılar çıkıyor. Kovanlarda yeni anaarıları bıraktım.

Buradaki kovanları dışarıdan bir inceledim. Bölme yaptığım kovan yalancıya kaçmış, hazır elde anaarı varken birini ona verdim. Beş altı çerçevelik  kovanlardan birine arı girip çıkıyor, baktım bir çerçevelik bir oğul, iki çerçeve vererek yedek ana arı olarak tutacağım.

Hem eski anaarıları hem de yeni anaarıları kovandan aldım.

Baraj kıyısında anaarı sorunu yaşayan üç kovan vardı. Kutulardaki yeni anaarıları onlara verdim.

Ahlat ağacında bir oğul... 

Bal beklediğim bir kovan sünger gibi hafiflemiş, inceledim, bir sürü anası çıkmış yüksük, neyse yeni anaarıyı gördüm ve kapağını kapattım.

İlk çıkan oğulları inceledim, gelişme iyi...

Karaçalılar bitmiş, üst üste yağan yağmurlar karaçalıların çiçeğini dökmüş. 

17 HAZİRAN 2022 CUMA İkindiye doğru İnece... Önce ayçiçek tarlasına uğradık. Salı günkü şiddetli yağışın izleri var. Tarlanın alt başındaki düzlükte toplanan yağmur suyu hala gölcük şeklinde duruyor. Tarla ıslak, ayçiçekler boyumca uzamışlar. Buradan eve geçtik, sonra arılığa uğradık.

2022'NİN EN OĞULLU GÜNÜ 17.6.2022 CUMA

2022' de bir günde en fazla oğul çıkan gün... Oğul veren kovanların bazılarını biliyorum, diğer kovanlar da elden geçecek.
İkindiye doğru arılığa gittim. Armudun birinde bir oğul... Sepet astığım armuttaki sepette bir oğul, aynı ağacın güney tarafında dalda başka bir oğul... Bu oğullara kovan ayarlarken başka bir oğul kenardaki deveci armuduna konmaya başladı. Kısa bir videosunu çektim.





Papaz eriğinin yanından geçerken kalabalık bir oğul ağacın yaprakları arasında... Bu oğul 2012'de yaptığımız 14 çerçevelik kovana uyar. Ayçiçek balı ile kovanı doldurur.

18 HAZİRAN 2022 CUMARTESİ Öğleyin Demircihalil'deyim. Önce Servet abilerdeki kovanları dıştan bir kontrol ettim. On gün önceki arı trafiği yok. Kara peteklerde bir oğul, oğulda çok anaarı var. Onu bir kovana aldım. Şerif abi geldi. Akşama oğulu sehpa üzerine alması konusunda anlaştık.

Baraj kıyısına geçtim. Ortalıkta oğul gözükmüyor. Önceki gün anaarısız kalan üç kovana, oğula yönelen kovanlardan aldığım yeni anaarıları vermiştim. İkisini kovan içine kutuyla koyduktan iki saat sonra kutuların ağzını açıp bırakmıştım. İkisi de kovanda geziniyor. Anaarıyı verdiğim üçüncü kovanda risk aldım. Önce hala kovanı yeterli şekilde geliştiremeyen mevcut anaarıyı kovandan aldım, arı birleştirici koku sıkarak yeni anayı kutu içinde vermiştim. Bugün o anayı da kovana bıraktım. Gittiğim bir zamanda kontrol edeceğim.

Bal beklediğim üç kovanın oğul verdiğini fark ettim.

Çevredeki karaçalılara baktım, geçen haftaki yağışlarda biraz dolu vurmuş, yapraklardaki delik ve yırtıklardan anlaşılıyor. Karaçalı çiçekleri de zarar görmüş, az da olsa üzerlerinde arı görüp, fotoğraflarını çektim.

19 HAZİRAN 2022 PAZAR İnece... Arılarda bir durgunluk var. Her yıl bu zamanlarda oluyor ama bu sene daha çok dikkat çekiyor. Son çıkan oğulların kovanlarını tespit etmeliyim, çıkan oğulları kontrol etmem gerekiyor.
Kovanları inceliyorum, oğul veren sekiz kovanı buldum. Hala da oğul verecek durumdalar, mevcut anaarı yüksüklerini kestim, keserken anaarılar çıkıyor.
Arılığa geldiğim de bir kovan yavru uçurur gibi, oğul verir gibi bir durum söz konusu... Ben kovanlarla ilgilenirken bir baktım arı, kovan önünde havada tur atmaya başladı. Kovan boşalıyor, oğul esansı ve oğul otu ile ağacın dalına kondurmaya çalıştım. Az sayıda arı ağacın dalına konmaya başladı, diğerleri ise ilginç bir şekilde çıktığı kovana geri döndü. Oğul çıkarken kovanın kapağını açtım, kovan resmen kargaşa içinde... Bir sürü anaarı var. Anaarı yüksükleri var, hepsini kestim. sonuçta oğul kovana döndü, az bir arı birkaç ana arıyla ağaca tutunmaya çalıştı.
Akşamüstü bu az sayıdaki arıyla, sabah geldiğimde ağaçtaki oğul sepetinde yumruk kadar bir arı vardı. Bunları küçük kovana aldım.
Ayçiçekler açmaya başlamış.

21 HAZİRAN 2022 SALI Parçalı bulutlu 29-30 derecelerde bir sıcaklık, öğleden sonra İnece... Evden üç adet çerçeve kasası aldım. 4 çerçevelik küçük kovanları aldım( dört adet) arabaya yükledim. Yarın lazım olacaklar.
Arılıktayım, öncelikle şunu belirteyim ki son 10-12 gündür kovanlara nektar akışı durdu. Önce yağmur ve yağmurla birlikte yağan dolu nektar kaynaklarına zarar verdi. Yağmurlardan sonraki bir hafta serin ve poyraz rüzgarlarıyla geçti. Bu yağmurlu günlerde on beş kadar oğul çıktı. Bu yıl buradaki oğul sayısı bölmelerle birlikte otuza yaklaştı.
Kovanlardaki tarlacı arı sayısı da çok eksildi. Ani yağan gündüz yağmurları ve dolunun etkisini kovan önlerinde bizzat gözlemledim. Arılar kovan girişinde ve kovan önünde ani bastıran yağmur ve doludan dolayı ya öldü ya da suya kapıldı. Nitekim yağan yağmurdan sonra çıkan güneşin etkisiyle uçuş tahtasında ölü gibi duran baygın arılar normalleşerek kovana girdi.
Gün oğulları kontrolle geçti. Bir arkadaşa oğul sözüm vardı, ona oğulunu verdim.
Ayçiçekler açmış, arılar sarı polenle geliyor, birkaç gün sonra nektar gelmeye başlar.
22 HAZİRAN 2022 ÇARŞAMBA Öğleden sonra Demircihalil... 8 Haziran ve sonrasında yağan yağmur ve yağmurla karışık dolu burada arılar için olumsuz sonuçlar doğurdu. Kovanlardaki arı nüfusu düştü, karaçalı çiçekleri erken soldu ve arılar yeterince faydalanamadılar. Yağmur sonrası geçen serin ve rüzgarlı havalarda arılar doğadan yeterince yararlanamadı. 5-6 Haziran tarihlerinde kovanlara verdiğimiz bir iki çerçeve kabartılıyordu. 8 Hazirandan sonra verdiğimiz petekler, arısı çok olan kovanlarda az da olsa kabartılıyor, arısı az olanlarda kabartma işlemi olmuyor gibi bir şey. İşte bugün kovanlarda kabartılmayan temel petekli çerçevelerden 30 tanesini aldım ve İnece 'deki arılıkta ayçiçeğine çalışacak kovanlarda kullanacağım.

23 HAZİRAN 2022 PERŞEMBE İnece'deyiz... Arılığa uğradım. Geçenlerdeki oğulları ve oğul veren kovanları kontrol etmem gerekiyor. Oğul veren kovanlardan birinde arı mevcudu azalmış. Kontrolde ana arı yok, yalancıya kaçmış. Kutulardaki anaarılardan birini verdim. Başka bir kovanda da aynı durum, ona da kutulardaki analardan birini verdim. Oğullardan da ikisi ana arısız kalmış, onlara da birer ana arı verdim. İhtiyacı olan kovanlara temel petekli çerçeve verdim.

Arıların ana arısız kalmalarında bu sene arılıktan uzaklaşmayan arı kuşlarıdır. Koca gün arılık yakınlarında gürültü yapıyorlar ve uçuşuyorlar. Çiftleşmeye çıkan ana arıları havada kapıyorlar.

24 HAZİRAN 2022 CUMA İnece'deyiz... Ev boyanıyor. Besleme kutularını yıkadım, aksilik olmazsa yarın devam edeceğim.
Arılığa geçtim. Oğul veren kovanları belirlemem ve ana arı durumunu öğrenmem gerekiyor. Dün ana arı verdiğim kovanlarda bugün anaarıları gördüm. İnşallah sağ salim çiftleşirler ve kovanlarına dönerler.

İkindi saatlerinde bir oğul çıktı ama hangi kovandan anlayamadım. İçinde ana arılar var. Oğul, yakın yakın iki dala sardı. Alttaki büyük parça, üstteki daha az idi. İkisini farklı kovanlara aldım.
Oğul veren büyük kovanlardan birini inceledim ve ana arıyı göremedim. Kutulardaki ana arılardan birini verdim.

Çevredeki ayçiçek tarlaları sararmaya başladı.

Biraz polen toplamak için polen düzenekli kovanlara polen tepsisi bıraktım.

25 HAZİRAN 2022 CUMARTESİ İnece'de arılığa uğradım. Ayçiçekten nektar gelmeye başladı. Dünkü oğullara baktım, analar geziniyor.

26 HAZİRAN 2022 PAZAR Öğleden sonra baraj kıyısı... Kontrol edilmesi gereken üç dört kovan var, ana arıları değiştirildi. Nitekim biriyle neredeyse 40 - 50 gündür uğraşıyorum. Birkaç defa hazır ana arı verdim, bugün ana arısız kaldığını gördüm. Başka bir kovandan günlük yumurtalı çerçeve verdim. Başka bir kovanda da ana arıyı göremedim, bozulmuş bir sürü an arı yüksüğü var.

Yukarıda Servet abinin yerindeki arılara baktık. Geçen gün çıkan oğullara bir göz attık.
Burada ana nektar kaynağı karaçalı bitti, ortalık sararıyor. Polen ve nektar akışı azaldı.

27 HAZİRAN 2022 PAZARTESİ Su işleri... Ayçiçek tarlasını sulamaya başladık. Arılıkta da su işine başladım. İkindi saatlerinde arılık. Çevredeki ayçiçekler peyder pey çiçek açmaya başladı. Arılar yoğun bir şekilde ayçiçek tarlalarına gidiyor.
Oğul veren kovanlardan birine baktım, yeni ana arı yumurtaya başlamış.

28 HAZİRAN 2022 SALI Su işlerine devam... Bazı kovanlarda bal durumu kontrolü yapıldı. Süzülecek çerçeveler var ama beş on gün sonra ballıktaki bütün çerçeveler hasada hazır hale gelir.
Arılığın olduğu yerde de su işleri yaptım.

29 HAZİRAN 2022 ÇARŞAMBA Sabah erkenden ayçiçek tarlasına gittim ve su işleri ile ilgilendim. Sonra arılığa geçtim. Dün akşam ot ilacı atacaktım, kısa süreli 5-6 dakikalık bir yağmur geçişi olunca atamadım.

Bugün ot ilacı attım. Daracan, hıştır, ayrık ve başka otlar ama baskın olarak sulanan yerlerde daracan çok var.
Köydeki eve geçtim ve besleme kutularını yıkayıp duruladım. Sonra ayçiçek tarlasında suyun durumuna baktım ve yarın sabaha ilk tur sulama biter.

AYÇİÇEKLER ÇİÇEKTE, ARILAR YAKLAŞIK BİR HAFTADIR AYÇİÇEĞİNE ÇALIŞIYOR

SAHİBİNE YAĞ KAYNAĞI, ARICIYA BAL KAYNAĞI

30 HAZİRAN 2022 PERŞEMBE Sabah erkenden İnece'ye gittik. Su işi şimdilik bitti. Eve geçtik, besleme kaplarını toparladım. Sonra arılığa uğradık ve saat 12.00'de şehre döndük.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder