2 Ekim 2022 Pazar

2022 EYLÜL


 1 EYLÜL 2022 PERŞEMBE İnece'de yalancı anaya kaçan bir kovanı, son oğullardan biriyle birleştirdim.

Başka bir kovanda da ne bal var, ne polen... Bir avuç işçi arıyla küçük bir kara kız kraliçe var... Bu kovana da başka kovanlardan ballı, arılı ve kapalı yavrulu bir çerçeve, bir başka konandan da benzer çerçeve alarak birleştirme yaptım. Birleştirme esansı kullandım ama riskli bir iş yaptım, inşallah tutar..

2 EYLÜL 2022 CUMA Dinlenme günü... Gece saat dokuzdan sonra yarım saatten fazla gök gürlemesi ve şimşek çakmaları eşliğinde yağmur yağdı. Sonbahara hazırlık başladı, artık hava sıcaklıkları  olması gereken derecelere düşer.

3 EYLÜL 2022 CUMARTESİ Bal süzmek için İnece'ye geldik ve hazırlık yaptık. 

4 EYLÜL 2022 PAZAR Sabah arken kalktık, hava biraz serin ve karışık. Saat yediye çeyrek kala arılıktayız. Hazırlıklarımızı yapıp, kovanlardan bal almaya başladık. Hava serin olduğu için arıların çoğu kovan içinde. Birkaç kovandan bal alırken mola vermek zorunda kaldık. Çünkü arılar saldırıya geçiyor. Ama bu saldırıya geçen kovanlar iyi bal verdi. 128 çerçeve alarak saat ona doğru eve gittik. On kasa bal süzdük, akşam üzeri süzdüğümüz balları geri verdik.

5 EYLÜL 2022 PAZARTESİ Üç kovandan bal alamamıştık sabah arılığa geçip onların balını aldık. Dünden kalan çerçeveleri ve bugün aldıklarımızı süzdük. Akşam üzeri süzülen petekler geri verildi.

6 EYLÜL 2022 SALI 2022 yılı bal hasadı bitti. Bereket versin. Bal süzdüğüm yerde yüzeysel bir temizlik yaptım. Süzülen ballar teneke ve kovanlarda, bir kısmını kavanozlara doldurdum.

7 EYLÜL 2022 ÇARŞAMBA Baraj kıyısı... Geçtiğimiz günlerde buraya epey yağmur yağmış ve doğa canlanmış. Ortalık yeşermeye başlamış. Ağaçların kurumaya yüz tutan yaprakları dirilmiş. Yukarıdaki arılardan iki kovan anasız kalmış ve yalancı analar yumurtlamaya başlamış. Onların çerçevelerini tek tek kontrol ettim, yalancı ananın attığı kapalı yavrulu çerçevelerin üzerindeki arıları kovandan biraz uzağa silkeledim. sonra da el demiri ile kapalı yavrulu alanı bozdum. Daha sonra da damızlık  kovanlardan günlük yumurtalı çerçeve alıp verdim. Kovanlar birkaç dakika açık kalınca başka kovanların arıları yağmaya geliyor.

Baraj kıyısında geç çıkan oğullardan ikisine baktım, hem arı mevcudu düşük hem de yiyecek sorunu var. Başka kovanlardan ballı ikişer  çerçeve alınarak zayıflara takviye yapıldı.

8 EYLÜL 2022 PERŞEMBE İnece'de su işleri yapıldı. Kovanların önündeki otları kestim. Zayıf arılardan biri yağmalanmış.

9 EYLÜL 2022 CUMA Akşam üstü İnece'ye gittik. 

10 EYLÜL 2022 Ayçiçek biçildi. Verim düşük, dönüm 220 kilo kadar... 

Evde makarna yapılıyor.

Öğleden sonra arılığa geçtim. Deveci armuduna ilaç attım. Son günlerde bir böcek zarar vermeye başladı.

Biraz ot biçtim.

Su işi yaptım.

11 EYLÜL 2022 İnece'ye gittik. Evdeki işleri bitirince arılığa geçtik ve cevizleri topladık. 

13 EYLÜL 2022 SALI Baraj kıyısı... Hava 25 derecelerde son günlerde yağan yağmurlar doğada gözle görülür bir yeşillik ve canlılık sağlamış. Geçen yıl hibe olarak gelen kovanlara arı koyarken polen kapanına dikkat etmemişim. Arıların kovana taşıdığı polenin çok azı petek gözlerine konmuş, geneli polen çekmecesinden geçerken polenliğe dökülmüş. Polen sepeti ağ kurdu ve kelebekle dolmuş. Bugün o kovanlarda temizlik yaptım. 

Şerif abinin iki kovan yağmalanmış.

15 EYLÜL 2022 PERŞEMBE İnece'de kazandaki bal kavanozlara dolduruldu. Akşamüzeri arılığa uğradım. Dört zayıf arıya besin desteği verdim.

16 EYLÜL 2022 CUMA Öğleden sonra baraj kıyısı... 7 Eylül günü yalancı anaya kaçan kovanlara günlük yumurtalı çerçeve vermiştim. İkisi de anaarı yüksüğü yapmamış. Akşam hava kararırken başka kovanlarla birleştirdim.

Şerif abinin bir kovandan sekiz çerçeve aldık, süzüvereceğim.

17 EYLÜL 2022 CUMARTESİ Bal süzme işi yapıldı. 

4 Temmuzda başlayan bal süzme işi bitti. Sır balları kovalarda ve plastik kasalarda bazen de naylon poşetlerde saklandı. Bu sene ilk defa dün bir parti ballı sırları yıkadım, çıkan ballı suya şeker ilave edip, 15 litre şerbet hazırladım. Hazırladığım şerbeti akşam üzeri besin yönünden zayıf arılara verdim.

Arılığa gittiğimde kiraz ağacının birinde küçük bir oğulla karşılaştım. Bir kovana yerleştirdim. 

İki yıldır arılıkta tuhaf şeyler olmaya başladı. Bazı kovanlar ya anaarı yeniledi, bazı kovanlar da ana arısız kaldı ve sonunda yağmalandılar. Bu yıl burada pek çok kovan ana arısız kaldı. Bunların bir kısmı oğul veren arılardı. Sebebi belli, çiftleşmeye çıkan ana arı kovana geri gelemiyor. Büyük ihtimalle de kraliçelerin çiftleşme uçuşunda arı kuşları tarafından yakalanıp, yenmesi... Böyle fark ettiğim kovanlardan beş tanesine yedekteki ana arılardan verdim. Bir de oğullar var. Bunlar kontrol edildi, çiftleşmeden döndü, yavruya geçti. Aradan iki ay geçiyor, kovan ana arısız kalmış, yalancı anaya kaçmış ve sonunda yağmalanmış. Dün ana arısız kalan bir kovanla karşılaştım. Ya tutarsa deyip, günlük yumurtalı bir çerçeve verdim.

19 EYLÜL 2022 PAZARTESİ Baraj kıyısı arı kontrolleri başladı. Bütün kovanlar elden geçti. Bir kovanda anaarı yok. Bu saatten sonra olur mu olmaz mı bilmem ama başka bir kovandan aldığım günlük yumurtalı ve arılı bir çerçeve alarak takviyede bulunduk.

Bal hasadı zamanında fark ettim çerçeve vermede geç kaldığım arılar vardı, onlar hemen doğal petek örmeye başlamışlardı ve ben onları bozmaya kıyamamıştım. Bugün onları taradım ama çoğu balsız petek. çıktı.

Kontrolde iki kovanın arıları çok saldırgan çıktı. Birkaç kovan besin desteği istiyor.

16 çerçeve bal aldım. Bazı kovanlardan aldığım ballı çerçeveleri balı az olanlara verdim.

Bal hasadı sonrası ilk kez varroa mücadelesi için duman verdim

Yukarıdaki arılardan ikisi anaarısız kalmıştı. İki gün önce oğul arılarla birleştirmiştim, arısı az olan yağmalanmış.

20 EYLÜL 2022 SALI Öğle saatlerinde İnece'deyim. Dün aldığım balları süzdüm. Hava serin olunca balın akışkanlığı azaldı ve süzme işi zaman aldı. 

İkindi saatlerinde arılık... Propolis kapanlarının kontrolü ve alınacak duruma gelenleri almaya başladım. 




 21 EYLÜL 2022 ÇARŞAMBA Gün dönümü, gece -gündüz eşit, bundan sonra günler kısalıp, geceler uzayacak. İklim de bu değişime uydu, bugün bulutlu, serin bir gündü. Montla gezindim. Yerleri ıslatmadı, tek tük yağmur tanesi düştü. 

22 EYLÜL 2022 PERŞEMBE 22. 09. 2022 İnece'de arıcılık çalışmalarım:


Sır mumlarının yıkanması sonucu 15 litre şerbet hazırladım, şerbete şeker ekledim. Akşam üstü arılara verdim.
Yıkanan sır mumlarını erittim.
Arılıkta arılara varroa için formik asit verme hazırlığı yaptım. Akşam sıcaklık 17 derecede kovan başına % 85'lik formik asitten 10 cc verdim.
Bahçede son bir sulama yaptım.
Öğle saatlerinde arılar kovanlara polenle dönüyorlar. Çok iyi polen geliyor.
Akşama doğru kovanların önünde bir kirpi ile karşılaştım. Beni görünce utandı ve kabuğuna çekildi, yüzünü kapattı.

24 EYLÜL 2022 CUMARTESİ Sabah İnece'ye gittim. Evde kısa süreli bir işim vardı. Poşetlerde tuttuğum sır mumlarından iki poşeti plastik ballı çerçeve taşıma kasasına boşalttım ve üzerine su döküp, iyice ovaladım. Akşam üzeri arılıktan dönünce, kasadaki bal sırının suyunu süzdüm. 10 litrelik pet şişeye 2 kilo kadar şeker ekleyip, çıkan şerbeti şişeye doldurdum. Yarın baraj kıyısında besin durumu az olan kovanlara vereceğim.

Sonra saat on buçuk sıraları arılık... Önce son bir su olsun diye kanaldan su aldım.
2012 yılında yaptığımız 14 çerçeveli kovanlar eskimeye başladı. Birkaçının kuşak yerleri çürüdü. Dün 9 cm eninde kuşaklar kesmiştik, 10 kadar kovana onları çaktım. Bu kovanları kış düzenine soktum.
Bu çalışmaları yaparken kovandaki çerçeveleri tek tek inceledim. Bal ve polen durumu iyi, temmuz ayında bazı ayçiçek tarlalarına tırtıl ilacı attılar ve tarlacı arıların çoğunu kaybettik. Maşallah arılar kendilerini toparladı ve yeterli nüfusa ulaştılar. Bazı kovanlarda üç, bazı kovanlarda 4-5 çerçeve kapalı yavrulu çerçeve var.

Geçen cumartesi ana arısız kalan bir kovana günlük yumurtalı çerçeve vermiştim, onu inceledim, ana yüksüğü yapmamış. Önümüzdeki günlerde başka bir arıyla birleştireceğim.

En ön sıradaki 10 kovan arıyı hızlı bir şekilde kontrol ettim. 3-4 tanesinin besin durumu yeterli değil, balı fazla olan kovanlardan çerçeve alıp desteklenecek.

18 Eylül 2022 tarihli oğulu kontrol ettim, ana arı yumurtlamaya başlamış.

25 EYLÜL 2022 PAZAR Öğle saatlerinde Demircihalil'de baraj kıyısı... Hava güneşli 25 derecelerde bir sıcaklık var. Arılarda varroa mücadelesi zamanı. Çekmeceli kovanların çekmeceleri çekilip temizlendi, formik asit koymak için birer adet plastik tabak ve peçeteyi çekmeceye koyuyorum, ve az açık bırakıyorum.
Bu işlem bitince besin durumu az olan arılar için getirdiğim 10 litre şerbeti arılara veriyorum.
Saat beşe doğru formik asiti hazırlıyorum. 60 cc'lik 4 adet enjektöre asiti çekiyorum ve kovanların çekmecesindeki tabaklara 10'ar cc boşaltıyorum.
Bu işlem bitince klasik kovanlara amitraz içerikli duman veriyorum.
Daha sonra yukarıdaki arılara geçiyorum ve onlara da formik asit ve duman veriyorum.
Burada geçen hafta birleştirdiğim bir kovan yağmalanmış.

27 EYLÜL 2022 SALI İnece'deyim. Sır mumları ile uğraşıyorum. Poşetlerde tuttuğum ballı sır mumlarından ikisini bal kasasına boşaltıp, 7-8 litre su ile yıkıyorum. Sonra biri 10 litre, biri 5 litre iki ped şişe hazırlıyorum. Büyük şişeye 3 kilo kadar toz şeker, küçüğe de 1,5 kilo kadar şeker koyuyorum. Daha sonra sır mumlarını paslanmaz elekle boş bir plastik bal kasasına süzerek şerbetle sırı ayırıyorum. Çıkan şerbeti ped şişelere, sırı da eritme kazanına alıyorum ve sır mumunu eritiyorum.



Arılığa geçtim. Önce ihtiyacı olan kovanlara şerbet verdim.
Arılara formik asit vermek için kovan çekmecelerini çekiyorum, geçenlerde sistemi kurdum ve ilk formik asiti vermiştim. Şimdi önce çektiğim çekmecelerde dökülen varroaların fotoğraflarını çekiyorum. Ben yıllardır yüzde seksen beşlik formik asit kullanıyorum. Asiti kullanırken ilk yapacağımız iş iş güvenliği önlemlerini almak olmalı. Sağlam plastik eldiveni giydim. Gözlük ve maske taktım. Asit kutusunu açarak hazırladığım üç adet 60 cc'lik enjektöre asiti çekiyorum. Sonra sırayla kovanların çekmecesindeki peçeteli plastik tabaklara 10 cc asit boşaltıyorum ve çekmeceleri kapatıyorum. Buradaki altı çekmeceli altmıştan fazla kovana formik asit verdim. Altı kapalı klasik kovanlara ise amitraz içerikli duman verdim.

28 EYLÜL 2022 ÇARŞAMBA Öğleden sonra İnece... Kovanlardaki propolis kapanlarını toplamaya başladım. Bu sene birkaç kovan hariç kapanlar pek dolu değil. İşi bitiremedim. Arada bir yağmur çiseledi, ara vermek zorunda kaldım.
Dört tane kovana küçük sarı karınca musallat olmuş. Karıncalı yerlere jel türü ilaç sürdüm.

Arıların olduğu yerde kendimize kadar çeşitli meyve fidanları dikmiştim. Büyüdüler ağaç oldular ve meyve vermeye başladılar. Bu arada çevremdeki tarlalar Trakya dışından gelen kişilere satıldı. Bizim ağaçlardaki meyveleri canı çeken koparıp bir iki tane yesin, helal olsun. Amma ağacın sahibiymiş gibi ağaçtaki meyveleri, kovalara, poşetlere toplayıp evine götürürse ... gönlüm razı değil!

30 EYLÜL 2022 CUMA Öğleden sonra baraj kıyısı... 25 eylül günü formik asit vermiştim, bugün hava sıcak, asit yerine amitraz içerikli duman vereceğim. Bu arada 12 çerçevelik bir kovan geçen hafta yağmalanmıştı. O kovana eski kovanlardan birisinin arısını aktardım. Başka bir kovan daha yağmalanmış, başka bir kovan anaarısız kalmış.
Aşağıda 19 eylül günü ana arısız kalan bir kovana günlük yumurtalı bir çerçeve vermiştim. Hayret, ana yüksüğü yapmış. 2-3 gün sonra çıkar. Bu sene bunun haricinde üç kovana daha günlük yumurtalı çerçeve vermiştim. Onlar anaarı yüksüğü yapmadı.
Akşam saat altıdan sonra duman verdim. Geçen gün verdiğimiz formik asitin etkisini görmek için birkaç kovanın çekmecesini çekip, fotoğrafını çektim, varroalar dökülmeye başlamış.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder