24 Nisan 2024 Çarşamba

NİSAN 2024

Nisan ayında ihtiyacı olan arıları besleme ile geçti. Yeterli balı olan arılara besin vermedim ama gerek şerbetle, gerekse fondan şekerle beslenen arılar daha iyi gelişme gösterdi ve doğadan daha çok faydalandı.

Geçen sonbaharda arılar sıcaklığın etkisiyle ve de kuraklığın etkisiyle polen sıkıntısı çekti ve kışa zayıf girdi. Eylül ve ekim aylarında özellikle bahardan ve yazdan kalan polenli kara peteklere mum güveleri büyük zarar verdi ve üç yüz kadar mumlu çerçeve ziyan oldu. Nisan ayında o mumlu çerçevelerin kalan mumunu erittim, çerçeveleri kazanda kaynattım ve temizledim.

Bu yayını hazırlarken kovanlarda arılarla çalışırken fotoğraf çekmemişim. Dolayısıyla arı fotoğrafı yok.  

1 NİSAN 2024 PAZARTESİ Baraj kıyısına gittim. Hava güneşli, hafif lodos var, 25 derece dolaylarında bir hava... Burada 2008 ve 2009 yıllarında aldığım kovanlardan çoğu eskidi. Bugün iki adet boş kovan getirdim ve iyi gelişme gösteren kovanı eski iki arıyı yeni kovanlarına aktardım. Maşallah buradaki kovanlarda da arılar bal taşımaya başlamış. Şu anda ahlatlar, güvemler, yabani erikler çiçek açtı ya da açmak üzere, daha adını bilmediğim bir sürü ağaç var...

Bazı kovanlara şerbet verdim ama böyle giderse arı doğadan nektar alıyor beslemeye gerek yok.

Kovanların gelişimi iyi, bazı kovanlara erkek arılar girip çıkmaya başlamış. 29 Mart günü anaarısız kalan bir kovana günlük yumurtalı bir çerçeve vermiştim. O kovana baktım, iki adet yüksük yapmaya başlamışlar.

Yukarıdaki kovanlara geçtim, burada da bazı kovanlara şerbet verdim. Geçen sene anaarısını değiştiren bir damızlık vardı, ona baktım. Hayret ettim çünkü bu hattan arıların çoğu kat atmaya yakın bunda dört çerçeve yavru var ve çerçeveleri kontrole başlayınca hırçınlaştı, belki akşama yakın olduğu için de saldırganlaşabilir. Beklediğim sakinlikte değildi.

3 NİSAN 2024 ÇARŞAMBA Mum eritme ve çerçeve kaynatıp, yıkamakla geçti günüm. Geçen yıl özellikle sonbaharda eski kara petekleri korumakta sıkıntı çektim ve mum güvesi ile başımız belaya girdi. Mum güvelerinin zarar verdiği çerçevelerin kalan mumlarını aldım ve eritmeye çalışıyorum. Çerçeveleri de büyük kazan yaptırdım, bir defada 30 kadar çerçeveyi kaynatıp, sonra temizliyorum.

4 NİSAN 2024 PERŞEMBE Mum eritme ve çerçeve temizleme işlerine devam edildi. Kısa süreliğine arılığa uğradım. Bu bölgeye üç haftadır yağış düşmedi, havalar sıcak ve rüzgarlı, ektiğim bir şeyler vardı, onlara su verdim. Laleler çiçek açmaya başlamış.

6 NİSAN 2023 CUMARTESİ İnece'de mum eritme ve çerçeve temizlemeye devam edildi. 

7 NİSAN 2024 PAZAR İnece'de mum eritme ve çerçeve temizleme işine devam edildi.                        

Bir ara arılığa geçtim. Arısı ölen kovanlardaki eski petekleri aldım. 28 Mart 2024 tarihinde anaarısız kalan iki kovana günlük yumurtalı çerçeve vermiştim onları kontrol ettim. Ana arı memesi yapmışlar.  17 martta günlük yumurtalı çerçeve verdiğim ve anaarı yapmayan kovanı açtım. O çerçevedeki işçi arılar çıkmış ama birkaç tane varrao mağduru kanatları hasarlı yavrular gördüm ve moralim bozuldu. Bu kovana da damızlıklardan birinden günlük yumurtalı çerçeve verdim. Ayrıca kovanın çekmecesine formik asit döktüm. Daha önce çerçeve aldığım kovana da formik asit verdim. Geçenlerde zayıf bir kovana  kuvvetli kovanlardan birinden aldığım arılı ve kapalı yavrulu bir çerçeve vermiştim. Kovanı kontrol ettim, işler yolunda kraliçeyi gördüm, günlük yumurta atıyor.

Damızlıklardan birine kat verdim.

8 NİSAN 2024 PAZARTESİ Demircihalil'de baraj kıyısındayım. Önce Şerif abiyle birkaç kovanı ön inceleme yaptık. Benimkilerden üçünü kata saldık. Yani ballık verdik. Sonra aşağıya geçtim. Daha önce anaarısız kalan bir kovana günlük yumurtalı çerçeve vermiştim. Geçen haftaki kontrolde iki adet anaarı yüksüğü vardı. Bugün ne yüksük görebildim, ne de anaarı... Kovanı değiştirdim, arıları kovan önüne silkeledim, anaarı göremedim.

Geçen yıl oğula yönelen siyah anaarılı bir kovandan anaarıları çıkmak üzere olan anaarı yüksükleri alıp, bölme kovanlardan ikisine vermiştim. Bugün o kovanlara da baktım, maşallah sakin arılar ve gelişimleri iyi. Burada da dört kovanın katını verdim. Bulabildiğim birkaç kara, eski mumlu çerçeveyi aldım.

 9 NİSAN 2023 SALI Ramazan Bayramı arifesi... İnece'ye gittik.25-26 derecelerde güneşli bir hava... Dün baraj kıyısından aldığım kara petekleri arabadan indirdim. Mezarlık ziyareti sonrası arılığa geçtim. Bazı çiçeklere su verdim. Arılar güzel çalışıyor.



12 NİSAN 2024 CUMA İkindi saatlerinde bahçeye gittim. Kestiğim ağaç dallarını yaktım. Anaarısız kalan ve günlük yumurtalı çerçeve verdiğim kovanı kontrol ettim. Anaarı yüksüğü yapmakta nazlanıyor. Kovandaki arıları kovan dışına silkeledim. Damızlıklardan birinin kuluçkalık ile ballık arasındaki örtü tahtasını kaldırdım ve arıyı kata saldım.

13 NİSAN 2024 CUMARTESİ Bayramda dinlenmiştim. Bugün bayağı yorucu bir gün geçirdim. Kara petekleri kesmeye devam ettim. Çerçevelerdeki mum ve propolisleri kazıdım. Hurda mumları eritmeye devam. Akşam üzeri evin avlusunun ve bahçenin otlarını motorlu tırpanla kestim.

14 NİSAN 2024  PAZAR İnece'de arılığa uğradım, diktiklerime su verdim. İki kovanı kata saldım. Eve geçtim. Mum eritme ve çerçeve yıkayıp temizleme işlerine devam ettim.




15 NİSAN 2024 PAZARTESİ Eski mumları temel mum petekle değiştim. Beş kilo eski muma bir kilo temel petek karşılığı... 

16 NİSAN 2024 SALI Baraj kıyısına gittim. 25 derecelerde bir sıcaklık... Yukarıdaki arılara baktım. Büyük kovanlardan birinin gelişimi iyi değildi. Bugün baktım, beklenen gelişme yok, küçük kovana aktardım. Başka bir arının kovanını değiştirdim.( Küçük kovana aktarılan arı birkaç gün sonra yağmalandı.)

 Buranın gözde arılarından yan yana iki kardeşe baktım. Durumları 16 nisan tarihi için oldukça iyi, kat ister ama önümüzde yaklaşık bir hafta kadar sürecek yağışlı ve serin bir havaya gireceğiz. yağışlı sistem geçince katlar verilecek...

Baraj kıyısına indim. Bir arının kovanı çok eskiydi, o arının kovanını değiştirdim. Burada anaarısız kalan ve yalancı ana yapan bir kovana daha önce ( 27 martta ) günlük yumurtalı çerçeve verdim ama arı anaarı yapmadı. Bugün tekrar balcı kovanın birinden aldığım günlük yumurtalı çerçeve verdim. 

Burada son baharda en kuvvetli görünen ve şubattan bu yana beslediğim bir kovana geçen hafta kat vermiştim. Bugün baktım maşallah ballıktaki çerçevelere bal gelmiş. Burada varroa için amitraz içerikli duman verecektim. Balı görünce duman vermekten vazgeçtim. 

Buraya ilk geldiğim yıllarda oğullardan biri 2015 veya 2016 olabilir felaket saldırgan çıktı. Arılığa gidip de ilkönce o kovana bakarsan o gün orada iş yapmayı unut, gün boyu saldırıyor. Arının huyunu öğrenince o arıya günün sonunda bakmaya başladım. Bu arı diğer arılara göre doğadan daha iyi yararlanıp, baharın çiçeklerinden bal yapıp, sırlıyor. Çünkü birisi haziranın yirmisinden sonra petek bal istemişti, bal beklediğim kovanlardan değil bu arıda taze petek bal bulmuştum. Ve bal tirfil kokuyordu. İşte sonbaharda kışa iki katlı giren bu kovanı açtım, maşallahı var. tabi birkaç yıl önce anaarısını değiştirdi ve eski saldırganlığı yok.

Gelişimi zayıf birkaç kovana azar azar şerbet verdim. Yol boylarında diş budaklar pamuk gibi çiçek açmış. İncelediğim bir karaçalıda çiçek tomurcukları belirmeye başlamış. 

17 NİSAN 2024 ÇARŞAMBA İnece'ye arılığa uğradım. 5 litrelik şerbet ve dört kavanoz balı bazı kovanlara dağıttım. 31 mart günü anaarısız kalan iki kovana günlük yumurtalı çerçeve vermiştim anaarı yapsınlar  diye, yeni anaarıları gördüm.

Eve geçtim çerçeve temizliğine devam edildi.

19 NİSAN 2024 CUMA
Öğleden sonra bahçede motorlu tırpanla ot biçtim. Yağmura çok acil ihtiyaç var. Buraya neredeyse bir aydır yağmur yağmıyor.
2024 yılı başlarındaki kış aylarında havalar ılık geçti. O nedenle doğa erken uyandı. Yıllardır arı işleri yaptığım için doğayla ilgili gözlemlerim var. Bu yıl otlar ve ağaçlar bahara erken başladı. Akasyalar normalde Kırklareli 'de hıdrellez zamanı çiçek açardı. Bu yıl nisanın on beşinden sonra açmaya başladı.
Demem o ki bu yıl bitkilerdeki gelişme geçmiş yıllara göre on beş yirmi gün daha erken başladı.
Aynı durum arılar için de geçerli. Bu yıl erken geliştiler. Arıcı ona göre hareket etmeli.
Verimli, bereketli bir yıl olur inşallah.




22 NİSAN 2024 PAZARTESİ İnece'de ot biçme işi yaptım. Tırpan arıza yaptı, biçmek için az bir ot kaldı.
Birkaç kovanı inceledim;
1. 7 Nisanda günlük yumurtalı çerçeve verdiğim kovanda küçük bir kraliçe arı gördüm.
2. Datand kuluçkalıklı kovanlardan birinde anaarıyı göremedim. Çok az çıkması yakın kapalı yavrulu göz var. Açık yavru da göremedim.....
3. 14 çerçevelik kovanlardan birini inceledim. Kıştan epey bir bal kalmış. Az ballı dört çerçeve aldım ve kabarmış petek verdim.
4. 10 çerçevelik bir kovanı 14 çerçevelik bir kovana aktardım.
5. Damızlık kovanlardan birini inceledim. Kuluçkalığa az kabarmış petek verdim.
6, Kovanlardan birindeki arılar çok iyi gelişme göstermiş, kat verdim.

Akşam üzeri Bahtiyar arkadaşımız geldi, ona iki kovanı aktardık. altışar çerçevelik kapalı yavrulu arılar...

Bahtiyar'ın motorlu testere ile kuru ağaçları kestik.

Arılara duman verdim.

24 NİSAN 2024 ÇARŞAMBA Baraj kıyısına gittim. Hava ılık 20 derece... Hafif sisimsi bir ortam ( toz bulutu imiş), güneş görünmüyor. Son yağmurlardan sonra ortalık canlı bir yeşile bürünmüş. İlgilenmem gereken birkaç kovan vardı, onlara baktım. İki üç günlük serin ve yağışlı havada getirdikleri nektarı tüketmişler. Bazı kovanlara Timol (kekik) krem sürdüm varroa için. Bazılarına ise amitraz içerikli duman verdim.
Yukarıda iyi gelişme göstermeyen bir kovan yağmalanmış. 16 nisanda günlük yumurtalı çerçeve verdiğim anaarısız kovan birkaç anaarı yüksüğü yapmış.

25 NİSAN 2024 PERŞEMBE İnece'de ot biçme işi yapıldı. Pazartesi günü kapalı yavrulu ve arılı  altışar çerçeve arısını aldığımız kovanlarda kalan arıları kontrol ettim. Birinde üç çerçeve arı var ve çerçevelerden birinde o gün açık yumurtlar vardı, hemen anaarı yüksükleri yapılmaya başlanmış. Diğer kovanda ise arı mevcudu az ve hiç yavru yok, o kovana başka bir kovandan arılı ve günlük yumurtalı bir çerçeve alarak birleştirme yaptım. Hem de yeni anaarı yapsın.
Pazartesi günü kontrol ettiğimde anaarı ve yavru göremediğim bir kovanı kontrol ettim. Bu kovana da günlük yumurtalı bir çerçeve verdim. 

26 NİSAN 2024 CUMA Yeni bir akülü sırt pompası aldım. Akşamüstü İnece'ye gittim. Önce arılara amitraz içerikli duman sıktım. Sonra hava kararırken kirazlara ilaç attım. Dün ilgilendiğim iki artık arıya biraz bal takviyesi yaptım.

28 NİSAN 2024 PAZAR Öğleden sonra Ürünlü köyüne gittik. Prensesin mevlidi vardı.
İnece'de eve uğrayıp iki boş kovan aldım. Arılığa geçtim ve bazı arılara besin takviyesi yaptım. Önümüzdeki günlerde havalar yağışlı geçecek deniyor.



29 NİSAN 2024 PAZARTESİ Gün çisentili başladı. Hava tahmincileri bu haftanın serin ve yağışlı geçeceğini belirtiyorlar. Arı kovanlarında nüfusun kalabalık olduğu zamandayız. Olumsuz bir durumla karşılaşmamak için arıları beslemeliyiz. Bir teneke kristalize balı naylon keselere doldurmuştum. On litre de şerbet yaptım. Öğleden sonra bir arkadaşla baraj kıyısına gittik. Orada çisenti etkisini yitirmiş. İhtiyacı olan kovanlara bal verdim. Varroa için de bir uygulama yaptım. Sonra yukarıdaki arıların olduğu yere geçtik. Burada yağmur çiselemeye başladı. Şerif abi bizi misafir etti, yağmur süresince sohbet ettik. Bir saat kadar sonra yağmur durdu ve buradaki arılara şerbet verdim. Varroa içinde bir şeyler yaptık.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder