4 Haziran 2024 Salı

2024 MAYIS

 1 MAYIS 2024 ÇARŞAMBA İŞÇİ VE EMEKÇİ BAYRAMI KUTLU OLSUN.

Arıcılıkta işçi arılar çok önemlidir. Kovana giren arı ürünleri işçi arılar tarafından doğadan getirilir.
İnece'ye gittim, bahçede traktör kazayağı ile ağaç aralarından birkaç defa geçti. Salih'e teşekkürler.
Cuma ve cumartesi günü kuvvetli yağmur beklentisi var. O nedenle arılara azar azar şerbet verdim. Eski kabarmış peteklere ağ kurdu zarar vermeye başlamış. O kovanlara formik asit verdim.

2 MAYIS 2024 PERŞEMBE İnece'de çerçeve temizliği, mum eritme çalışmalarına devam edildi.
Bahçeye on beş kadar domates ve acı biber diktim. Boş kovanlardan dört tanesini eve getirdim. Onları bezir yağı ile yağlayacağım.

5 MAYIS 2024 PAZAR İnece'de ilk oğul... Oğul veren kovan bulundu, genç bir kraliçe çerçevelerde geziniyor. diğer anaarı yüksükleri alındı.
2016 ve 2019 yıllarında yaptığımız ve bezir yağı ile yağladığımız kovanların bir kısmını yeni bezir yağı ile yağladım ( boyadım). 
6 MAYIS 2024 PAZARTESİ İnece'de çalışmalara devam... Bugün de bir oğul ve oğulda birkaç tane anaarı var. Analardan birini, geçenlerde sattığım arılardan birinde arta kalan arılardan oluşturduğum kovana verdim. Bir tanesini de kutuya aldım. Hangi kovan oğul verdi, bulamadım. Bugün yedi kovanı kontrol ettim, oğul eğilimi şimdilik yok ve kata saldım. Kıştan anaarısız kalan üç kovana günlük yumurtalı çerçeve vererek anaarı yapmalarını sağladık. Onlardan ikisinin arı nüfusu azdı. Birer çerçeve kapalı yavrulu ve arılı çerçeve ile nüfuslarını artırdık.

Geçen yazdan beri sorunlu bir kovan vardı. O kovan yağmalanmış. Kovanı eve götürüp, çamaşır suyu ile yıkadım.
Evde çerçeve temizlemeye devam edildi..

7 MAYIS 2024 SALI Baraj kıyısındayım. 44 adet temel petekli çerçeve hazırladım. Öğle saatlerinde Şerif abiye uğradım, bugün ilk oğul çıkmış onunla uğraşıyor. Sonra beraber baraj kıyısındaki arılara gittik. Başladık sıradan kontrol etmeye ve çerçeve vermeye... İki kovan sorunlu çıktı. Kovanlarda anaarı görülmedi. Kapalı ve açık yavru yok, yalancı ana yavruları da yok... Neyse o kovanları not aldık. Derken geçen yıl baharında anaarısız kalan ve oğula yönelen damızlıklardan birinden aldığım anaarı yüksüklü ve arılı bir çerçeve verdiğim kovanın arıları çok yoğun görünüyor. Büyük kovana aktarmak için açtık, kovan şişmiş arı dolu., Kenardan çektiğim .çerçevede kapanmamış anaarı yüksükleri var. Diğer çerçevelerde öyle, ama arı henüz oğul vermemiş. Sorunlu iki kovana birer adet anaarı yüksüklü ve arılı çerçeve verdik. Arıyı büyük kovana aktardık ve temel petekli çerçeve verdik.
Yukarıya geçtik. Burada da bazı arıların kovanlarını değiştirdim. Kendi yetiştirdiğim iyi niteliklere sahip bir arı kovanının dışına sarkmaya başlamış. Boş olan datand kovana aktardım. NOT: Eğer iklim şartları uygun giderse bu kovandan en az kırk kilo bal bekliyorum.

8 MAYIS 2024  ÇARŞAMBA Demircihalil'deki arılara gittim. Öğle saatlerinde 26 derecelerde bir hava vardı. Arılara bakmaya başladık. Derken kuzeyden karabulutlar, rüzgar ve yağmur taneleri ve gök gürültüsü olunca işi bıraktık. Yağmur fazla yağmadı.

9 MAYIS 2024 PERŞEMBE İnece... Arılık. Kuluçkalıktaki arıları ballığa salmaya devam. 2021 yılı damızlık analarından biri oğul vermiş. Kovanı açtım, anaarı yüksüklü çerçeve ile karşılaştım. Kenar çerçevelerden birinde yeni bir ana gezinip duruyor. Yandaki boş kovana yeni analı çerçeveyi aldım. Başka bir kovandan da kapalı yavrulu ve arılı bir çerçeve alarak bölme yaptım. Bu arada anaarı ötmeye başladı.
Birkaç kök pembe domates diktim.

11 MAYIS 2024 CUMARTESİ  İnece'de arılığa vardığım zaman iki oğulla karşılaştım. Onları kovanlara yerleştirdim. Birisi hediye olarak yola çıktı. 
Daha önce anlaşıp, kararlaştırdığımız arı satma işini gerçekleştirdik. Yorucu bir gündü. Bazı kovanların katını vermiştim. Özellikle onları yeni kovanlara aktarırken sıkıntı çektik. Ortalama yedi çerçeve arılı ve kapalı ve açık yavrulu çerçeve idi kovanlar. İki tanesi oğula yönelmiş, kapalı anaarı yüksükleri vardı. Alan arkadaşlara hayırlı olsun, kovanları balla dolsun.
12 MAYIS 2024 PAZAR Bugün 23-24 derecelerde bir sıcaklık, öğle saatlerinde İnece... Dün yarım kalan işlerim vardı, onları hallettim. Erikte bir oğul, kovanladık. Kalan arıların kontrolü yapıldı. En ön sıradaki kovanlardan birinde, bir de arka sıradaki kovanlardan birinde anaarı yüksüğüne rastlandı.


Bahara sorunlu çıkan iki kovanın anaarıları yumurtlamaya başlamış ve kapalı yavrulu petek oluşturmuş. Bir tanesinin anaarısı geç çıkmıştı o da akşam sabah yumurtaya geçer. 2024 doğumlu birkaç tane daha anaarımız var. Umarım çiftleşme uçuşunda arı kuşlarına yem olmaz.

13 MAYIS 2024 PAZARTESİ Parçalı bulutlu, rüzgarlı bir gün... Öğleye doğru Tarım İl Müdürlüğünden arı işlerine bakan görevliler telefon etti. Kırklareli arısı koruma bölgesinde bulunan arıların kontrolü yapılacak diye. Demircihalil Köyündeki arılığa gittik. Görevli arkadaşlar gelip arıları gördüler. Bir haftadır ben de gelmemiştim. Son yağan çisentili yağmurlardan sonra otlar bayağı büyümüş. Arılıkta kat verilmesi gereken arılar vardı. Birkaç kovanın katını verdim.

14 MAYIS 2024 SALI ÖĞLEYE doğru hazırladığım temel petekleri alarak baraj kıyısına gittim. Şerif abi yardım etti. 25 kadar kovanı inceledik, çoğunun katını verdik. Burada şimdilik görebildiğimiz kadarıyla oğula meyleden kovan yok. 
Saat 16.00'ya doğru yukarıya geçtik. Burada dün akşama doğru birkaç kovanın kuluçkalık üzerindeki örtü tahtasını kaldırıp, ballığın üzerine koymuştum. Bugün de kalan arılardan bir kısmının kuluçkalığına temel petek verdim. Kuluçkalıktaki çok eski yavrulu kara petekleri ballığa aldım. 

Kovanlardan birinde arı mevcudu az... İncelemeye başladım, Açık ve kapalı yavru yok... Petek kenarlarında çıkmak üzere olan erkek arı yavruları var. Tam bir yalancı ana işi değil bu yavrular... Aklımdan günlük yumurtalı bir çerçeve vermek geçerken, bir yandan da çerçeveleri incelemeye devam ediyorum. Küçük bir tane anaarıya benzer bir arı gördüm ve sanki çiftleşmeden yeni dönmüş gibi arka tarafında çiftleşen anaarılarda görülen parçalar var. Küçük bir anaarı, bir hafta sonra tekrar incelenecek. ( Daha sonraki kontrollerde anaarı görülmedi, oğula yönelen arılardan anaarı yüksüklü çerçeve verildi.) Kovanını değiştirdim.

GÖZLEM VE DENEYİM: 
1. Yaklaşık iki aydır düzenli beslenen kovanların arıları daha aktif ve daha fazla. Kendi balıyla beslenen kovanlar daha ehli keyf ama şerbetle beslenenler kadar kuvvetli değil. Arının kovanında balı olsa bile beslemek arıyı daha güçlü ve etkin hale getiriyor.
2. Zamanında kat almayı hak eden kuvvetli kovanların arıları daha çalışkan, kovana giriş - çıkışlar daha aktif. Arılar sanki daha mutlu ve istekli çalışıyor. Geçen hafta kat verdiğim kuvvetli bir kovana baktım, maşallah coşmuş.

15 MAYIS 2024 ÇARŞAMBA İnece'de bahçeye uğradım. Oğul zamanı ya etrafı bir kolaçan ettim. Niyetim boşalan kovanlardan birkaçını eve götürüp, bezir yağı ile yağlamaktı. Ortalıkta oğul moğul yok derken nektarin fidanında yaklaşık iki çerçevelik bir oğul... Hemen bir kovan hazırladım.ve yerden 70-80 cm yukarıdaki dalın altına koydum ve oğulu elimle kovana aldım. İki adet anaarı görebildim. Uçuşan arıların kovana girmesini beklerken daha önce çıkan oğulları incelemeye başladım. Henüz yavruya geçen yok. 

Bugünlerde arı kuşlarının göç zamanı... Arılıkta kaldığım dört beş saatlik sürede arı kuşu sesinden bıktım ve rahatsız oldum. O kuşlar yüzünden arılar pek çalışmıyor.
İnece'deki eve geçtim, Getirdiğim kovanlardan dört tanesini bezir yağı ile yağladım.

17 MAYIS 2024 CUMA Öğleden sonra Demircihalil'e gittim. Mayıs ve haziran ayları oğul zamanı olduğu için bu sene "oğulluk" yaptım. Umarım düşüncemiz gerçekleşir. Yerden bir metre kadar yükseklikte olacak şekilde beşe on tahtadan dört ayaklı bir buçuk metre uzunluğunda bir tezgah yaptık.  Yan yana üç kovan sığacak şekilde... Sadece içine iki üç tane kara petekli çerçeve koyduk ve mum kısmına oğul esansı sürdük.. Kasanın üstünü de örtü tahtası ile kapattık. Bu işleri Şerif abi ile yaptık.

Rüzgarlı ve serin geçen günlerden sonra bugün yirmi derecenin üstünde bir sıcaklık vardı. Birkaç kovana katını verdim şu ana kadar sadece çok sıkışan bir kovanda anaarı yüksükleri görmüştüm 7 mayıs 2024 günü. O gün ( 7 mayıs günü ) o iki kovana, anaarı yüksüklü kovandan anaarı yüksüklü çerçeve vermiştik. Bu gün o kovanlarda yeni çıkan anaarıları gördüm.( 6 Haziran günü yaptığım incelemede anaarılar yumurtaya başlamışlar.)

18 MAYIS 2024 CUMARTESİ İnece'deyiz. Arılıkta asmanın kök üstüne konmuş bir oğul, iki çerçeve ancak gelir. Kapkara bir anaarısı var. Geçen günlerde oğula yönelen bir kovanda anaarı yüksüklerini kesmiştim ve kutu içine almıştım. Kalan anaarı yüksüklerini de biri hariç kestim, bu arada yüksüğünden iki anaarı çıktı. Onları kutuya alarak anasız kovanlara verdim.
19 MAYIS 2024 PAZAR 
19 MAYIS ATATÜRK'Ü ANMA GENÇLİK VE SPOR BAYRAMI KUTLU OLSUN. Yüce Atatürk'e, silah arkadaşlarına, 1919 yılının duygu ve düşünce ortamına uygun vatan ve milletini seven ve bu uğurda ölümü göze alan atalarımıza ve Kuvayı milliye ruhuna sonsuz saygılar olsun. 

Demircihalil köyünde yağmur duasına katıldım. Allah kabul etsin. Yağmur çiseledi... 

20 MAYIS 2024 PAZARTESİ Öğle saatlerinde İnece'deki bahçeye gittim. Bir oğul erik dalında, başka bir oğul kiraz dalında sallanıyor. DÜNYA ARI GÜNÜ armağanı olarak kabul ettik ve kovanlara yerleştirdik. 


Önceki çıkan oğulları kontrol ettim. Biri iki çerçeve yavru atmış, anaarısı eski olmalı. Kıştan anaarısız kalan ve iki defa günlük yumurtalı çerçeve verdikten sonra anaarı yapan kovanı inceledim. Yumurtlamaya başlamış. 
Akşamleyin kirazlara kurtlanmasın diye ilaç attım. 

21 MAYIS 2024 SALI Demircihalil'deki arılardayım. Arıları bala hazırlama işleri yaptık.
iki kovan arıyı Ş'a sattım. Biri yedi, diğeri altı çerçeve yavrulu...
Geçen yıl en çok bal veren kovanda anaarıyı göremedim. Günlük yumurta yok... Anaarı yüksüğü sadece bir tane var. 10 çerçeveden fazla kapalı yavru var. Kovanı ikiye böldüm. Tek anaarı yüksüklü çerçeve asıl kovanda kaldı. Diğer kovana ise, damızlık kovanın birinden günlük yumurtalı çerçeve. verdim.
Aşağıdaki kovanların birinde de anaarı yok, kovan yalancı anaya kaçmış. Yalancı ana yumurtalarını ezdim. Damızlıklardan birinden günlük yumurtalı çerçeve verdim.

22 MAYIS 2024 ÇARŞAMBA Öğleden sonra İnece... Hava bu yıl şimdiye kadarki en sıcak gün... 
Arılıktayım, etrafa göz gezdirdim, oğul görünmüyor. Datand kuluçkalıklı iki kovanın arıları örtü tahtasında birikmeye başlamışlar. Birinden kapalı yavrulu ve arılı bir çerçeve aldım ve zayıf bölmelerden birine destek verdim. Diğer datand kovandan biri kapalı yavrulu biri yavrusuz arılı çerçeve aldım.ve zayıf bölmelerden birine verdim.
Çerçeve aldığım kovanlara temel petek verdim. Burada bal akımı başladı. Kovanlardan mis gibi karaçalı balı kokusu geliyor.

23 MAYIS 2024 PERŞEMBE Demircihalil'deki arılardayız. Buradaki eskiyen ve kullanılamayacak durumda olan kovanlarım var.. Nitekim 2023 sonbaharında kovanın eskiliği yüzünden dört kovan yağmalandı. Eski kovanları yeni kovanlara aktarma işi yaptım. Bazı kovanlara temel petek verdim. 
Kat vermek için açtığım bir kovanda açık ve kapalı yavru görülmedi, yalancı ana yumurtasına da rastlanmadı. Çerçeveler tek tek kontrol edildi ve sonunda yeni kraliçe görüldü.
Arılar az da olsa bal getirmeye ve petek kabartmaya başladılar
Geçen yıl bu zamanlar ortalık oğul kaynıyordu, bu yıl burada şimdiye kadar bir oğul tutabildik. 
Karaçalılar bu yıl diğer yıllara göre bir hafta erken çiçek açmaya başladı. Tek tük de olsa çiçek açan karaçalılar var.
Bu tarih itibariyle toprak yeteri kadar nemli değil, yağmura ihtiyaç var. Güneye bakan yerlerin otlarında sararmalar var.

24 MAYIS 2024 CUMA İnece'yi dolaştım geldim. Yaklaşık bir aydır kurak olan eski bağlık mevkisine dün yağmur yağmış. Ağaçların ve otların yüzü gülüyor. Arılar nektar taşıyor. İlk oğulların anaarıları yumurtlamaya başlamış..

25 MAYIS 2024 CUMARTESİ Baraj kıyısında arı işlerine devam. Burada bal akımı başlama zamanı... Arılara temel petek ve ballık verme zamanı... Henüz kat vermediğim kovanlar vardı, onlara temel petek ve kat v eriyorum.
12 çerçevelik kovanlardan birkaç tanesinin arıları kovan dışına sarkıyor. Onlardan ikişer çerçeve alarak bölme yaptım.
Ağacın birinde yumruk kadar bir oğul... zorla da olsa kovana sokabildim. Yarım çerçeve arı var.


26 MAYIS 2024 PAZAR Öğleden sonra İnece'ye gittim. Rüzgarlı ve güneşli bir gün... 11 Mayısta arı satmıştım. 14 çerçevelik kovanların bazılarında yavrulu çerçeve sayısı fazlaydı. Alıcı 7 veya 8 çerçeve kapalı yavrulu ve arılı çerçeve alıyor. .Kalan yavrulu çerçevelerin bugünlerde anaarı çıkarma zamanı. Bugün birkaç kovana baktım. Henüz anaarı yüksükleri bozulmamış. Yani anaarılar çıkmamış. Arısı kalabalık yedi kovan vardı, oğula kaçmasınlar diye onlardan kapalı yavrulu ve arılı iki çerçeve alarak bölme yaptım. Bir kovanda hazır anaarı yüksüklü çerçeveler var. O çerçevelerden  bölmelere birer tane verdim.
Oğul veren kovanlardan birini daha buldum. Yeni anaarı yumurtlamaya başlamış.


27 MAYIS 2024 PAZARTESİ İnece'ye gittik.11 Mayısta sattığım arılardan arta kalanlardan bölme, suni oğul oluşturmuştum. Sattığım o arıların bir kısmı çok kalabalıktı. Alıcı, kovanına alabildiği kadar kapalı yavrulu ve arılı çerçeveleri aldı, alamadığı çerçeveler ile günlük yumurtalı çerçeveyi ve arıları bana kalmıştı. İşte bugün o kovanların anaarılarının çıkma günüydü. Kraliçe arı, kendisini doğuran anaarıdan sonra eğer anaarı üretilecekse günlük yumurta halinden - incecik, beyaz kıl gibi yaklaşık 3-4 milimetre uzunluğunda - doğum anına kadar geçen sürede yani 16 günde kraliçe olarak dünyaya gelir.   
Bugün o kovanları kontrol ettim ve yeni kraliçelerimle tanıştım.
İlk çıkan oğulları inceledim, yavruya geçmişler.

28 MAYIS 2024 SALI  KARAÇALI ZAMANI Karaçalılar çiçek açıyor , havalar uygun giderse kuvvetli kovanlar üç dört haftada bal yapar...
Baraj kıyısındayım, parçalı bulutlu 21 derecenin üstünde bir hava... Gittikten bir saat kadar sonra hafif yağmur çiseledi ama çalışmama engel olmadı.
 Yoğun çalışmayla geçen bir gün...
Ön taraftaki boz armutta yakın yakına iki küçük oğul... Kovan hazırlayıp, ikisini de ayrı ayrı kovanlara silkeledim. Sonra sanki iki oğul birleşti gibi, tek kovana düştü .

Arılara kat verme ve temel petek takviyesi yapma işleriyle uğraştım. Kat vermede geciktiğim kuvvetli kovanlar bir kısmı anaarı yüksüğü yapmaya başlamış. Kat verdiğim kovanlarda temel petekli çerçeve eksiği olanların da bazıları boşluğa petek örmeye başlamış. Kat verilmeyenlere hızla katını verdim. Petek eksiği olanlara da yanımda getirdiğim elli kadar temel peteği paylaştırdım.
Bu arada kapalı anaarı memesi gördüğüm kovanlardan iyi olanlarından anaarı yüksüklü ve arılı olan çerçeveleri alarak bölme oğullar yaptım.
Maşallah oğula meyletmeyen kuvvetli kovanlarda son bir hafta içinde petek kabartma ve bal taşıma işi hızlandı. 
Akşamüstü Hacı abinin yerindeki arılara baktım. Burada biri sabahtan oğul vermiş.
Geçen yılın bal şampiyonu olan kovanı geçen günlerde iki defa inceledim, anaarıyı göremedim. Anaarı yüksüğü yok, günlük yumurta yok. Bugün yine incelemek için kovanı açtım, daha ilk çektiğim çerçevede anaarıyı gördüm. Ne oluyor? Doğrusu merak ettim.
Burada da hazır anaarı yüksüklü bir çerçeve gördüm, hemen bir bölme yaptım. Birkaç kovana çerçeve takviyesi yaptım.

29 MAYIS 2024 ÇARŞAMBA Demircihalil'e gittim. Baraj kıyısında 5-6 çerçevelik bir oğul... .
Gün kat verme ve petek takviyesi ile geçti. Ballıkta eksik çerçeveli bazı kovanlar boşluğa petek örmeye girişmişler. Aşağıda bir kovan, yukarıda başka bir kovan çerçeve boyutunda doğal petek örmüş. petek bal için bıraktım.


Yukarıdaki arıların çoğunu inceledim, petek verme, oğula yönelme vb. Oğul veren bir kovanı tespit ettim. Üç tane anaarı gördüm, ikisini kutuya aldım ve bölme oğullara verdim.

30 MAYIS 2024 PERŞEMBE İnece'ye gittik. Bal siparişleri vardı, onları teslim ettim. Arılıkta asma yaprağı toplama işi yapıldı. Bu günlerde doğal oğulları ve bölme oğulları kontrol etmem gerekiyor. Doğal oğulların anaarıları çiftleşmeden sağ salim döndü mü, dönmedi mi durum öğrenilmeli. Bölme oğulların anaarıları çıktı mı, ya da hazır verilen anaarılar kabul edildi mi, edilmedi mi, incelemek gerekir. Bazı kovanları inceledim.

Eve geçtik. Koca kazanın altını yaktım ve mum eritme işi yaptım. Kırk kadar kara petek vardı, onları kazanın sepetine mumuyla beraber koydum ve mumları öyle erittim. Peteklerde çok polen varmış. Mum eriyince belli oluyor.

31 MAYIS 2024 CUMA İnece'de yarım kalan işleri bitirmeye çalıştım. Erittiğim mumları toparladım. 
Kısa katlardan dört tanesini, dört çerçevelik küçük kovanları yanıma aldım ve arılığa gittim. Birkaç tane datand kuluçkalıklı kovan var, bunlardan güçlü olan kovana kısa kat verdim. Sonra oğul veren arılara ve oğullara baktım. Damızlıklardan biri oğul verme eğilimine girmişti. Yaptığım bölme oğullardan üçüne bundan anaarı yüksüklü çerçeve vermiştim. Bugün o damızlık kovanı açtım, yeni kraliçeyi gördüm. Kalan anaarı yüksüklerini kestim. En ön sırada oğul veren iki kovanda anaarı göremeyince kestiğim memelerden ikişer ikişer verdim.

Bal akımı devam ediyor. Geçen haftaki yağmur bir serinlik getirmişti. Ağaçların, özellikle kirazların acilen suya ihtiyacı var.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder